dinsdag 22 mei 2012

Anarchisme is goddelijk

Het is even wennen, dat loslaten van alles wat ik moet van mezelf. De moeilijkste vind ik het loslaten van het (bijna) dagelijks schrijven op deze blog.
Vandaag bijvoorbeeld. Wij hebben het prachtigste weer van de wereld (zo zegt mij moeder het altijd) en ik had meteen bij het opstaan al een lijstje met dingen in mijn hoofd die gedaan moesten worden: open sollicitaties de deur uit, één was opvouwen een nieuwe ophangen, de badkamer, naar de bieb, iets moois maken (aiaiai) en... eindelijk weer eens een blogtekst schrijven.
Ben begonnen met een wandeling met vriendin S. en heb enorm genoten van het heerlijke weertje. Bij thuiskomst dacht ik: waar heb ik nu zin in? Naar de bibliotheek. Okee, naar de bieb, want daar lag een nieuw seizoen Dexters voor me klaar. En toen? Heerlijke koffie gezet en in de tuin gezeten met een boek. En toen? Jaaa... even schrijven voor het blog!
Ik schrijf de laatste tijd wel minder en dat vind ik ook wel jammer, maar ik merk ook dat het me goed doet om het daarbij te laten. Okee, dat is nu zo. Ik ga niet geforceerd stukjes schrijven. Deed ik voorheen trouwens ook niet, hoor. Toen stroomde het gewoon iets gemakkelijker uit m'n vingers.
John Parkin heeft mij met Fuck it! ook op het goede spoor gezet. Niets nieuws onder de zon, maar wel weer lekker nonchalant opgeschreven. Neem iedere keer dat je voelt dat je iets tegen je zin aan het doen bent of dreigt te gaan doen in overweging om 'Fuck it!' te roepen. Gewoon omdat je op die manier, lekker anarchistisch, ruimte creëert voor jezelf.
Een leuk detail is Parkins etymologische verklaring van het woord anarchie. Het komt namelijk van anarchos wat Grieks is en een beschrijving was die vaak voor God werd gebruikt - 'geen oorzaak hebben' en 'zonder begin zijn' werd als goddelijk beschouwd.
Ik wens jullie een goddelijke dag toe!



6 opmerkingen:

  1. Wat heerlijk dat je het allemaal een beetje aan het loslaten bent, het klinkt bevrijdend Joyce. Lang leve het anarchisme en mooi die link met God, dat wist ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En daar past dit liedje bij:
    http://www.youtube.com/watch?v=pc0mxOXbWIU

    totaal niet mijn stijjl, maar het kan soms enorm opluchten!
    Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik werd zelf meer teruggeworpen naar mijn tijd met NOFX en The Muffs indertijd.

      Verwijderen
  3. ik ga mee met de seizoenen, met dit mooie weer wil ik zomeren, naar buiten, pc.....brr....niet teveel, dus ook weinig bloggen, dat komt weer vanzelf.....vertrouwen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag (31 mei) schrijf ik erover, Jacinta. Ik merk dat het mij goed doet om de dingen gewoon te doen en me niet teveel af te vragen of ik er wel zin in heb.
      Zoals jij het formuleert klinkt het wel fijn. Heb jij geen last van het loslaten van je blogritme?

      Verwijderen