woensdag 6 juni 2012

Silva

Het afgelopen weekend ben ik beide dagen naar Rotterdam afgereisd om deel te nemen aan de eerste module van de Silvatraining.
De Silva Methode is de door José Silva ontwikkelde techniek om je te helpen meer van je brein te gebruiken en de creatieve vermogens van je bewustzijn te vergroten, vertelt de site.
Het was me al langer duidelijk dat ik mijn brein tegenstrijdige opdrachten gaf. Ik besefte verdomd goed dat positief praten tegen mezelf geen enkele zin had zolang die stem diep van binnen daar een opdracht doorheen schreeuwde die alle hersencellen weer de tegengestelde richting uit dirigeerde.
In de Silvatraining leerde ik dat mijn brein juist op alfaniveau bevattelijk is voor informatie. Als je 'in alfa' bent, dan produceren je hersenen minder hersengolven per seconde dan wanneer je (in het dagelijkse leven) op bétaniveau functioneert. Ik heb geleerd om naar dit niveau van bewustzijn af te dalen en mijn brein van daaruit specifieke boodschappen te geven.
Sinds de training concentreer ik me vooral op het rechtzetten van een aantal negatieve overtuigingen die ik over mezelf in het leven geroepen heb. Daarmee heb ik mezelf tenslotte jarenlang onderuit geschopt.
Net als na de week mediteren met Miek Pot, heb ik na dit weekend het gevoel dat er een basis gelegd is waar ik mee vooruit kan. De technieken zijn eenvoudig en je zou ze jezelf ook zelfstandig eigen kunnen maken. Maar net als bij mediteren is het toch wel heel erg fijn als iemand je een paar dagen aan de hand neemt. Door de deskundige begeleiding heb ik me er compleet aan over kunnen geven en dat heeft die basis gelegd waar ik nu profijt van heb.
Het mooiste vind ik nog wel dat ik al zo doordrongen geraakt ben van al die positieve dingen dat ik mezelf nog maar af en toe betrap op negativiteit. "Ik heb nu eenmaal geen richtingsgevoel," dat soort uitspraken bijvoorbeeld. Ik stop ze meteen en buig ze om in een positief geformuleerde constatering.
De tijd van negativiteit en pessimisme is voorbij. Het heeft me geen goed gedaan.
Ik ben goed zoals ik ben, doe mijn best en stel me in op een positief resultaat. En verder ga ik relaxed met de dingen om: Kun je er niets aan veranderen? Maak je niet druk. Kun je er wél iets aan veranderen? Maak je niet druk. Moet Lao Tse wel geweest zijn die deze wijze woorden sprak.


- kunstenaar onbekend -

4 opmerkingen:

  1. die training ik heb ik jaren geleden ook eens gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet zo'n enthousiaste reactie? Ik heb zelf vanochtend dankzij de training op een kalme manier mijn eerste schrijfworkshop kunnen geven. Voorheen zou ik last hebben gehad van trillende spiertjes in mijn gezicht en een zeer versnelde en zelfs onregelmatige hartslag.
      Deze keer heb ik van tevoren helder voor me gezien hoe ik het aan het doen was. Gisteren was ik er heel rustig over, ook als ik er aan dacht. Vanochtend werd ik even bang, maar ook dat heb ik de aandacht gegeven en mijn angst middels dat filmpje van de capabele Joyce laten zien dat ik het écht kon. Ik zei hem dat het lief van hem was dat hij me ervoor wilde behoeden, maar dat dat echt nergens voor nodig was. Toen was het goed.

      Verwijderen
    2. oh zie nu pas jou reactie.....heb zoveel in mijn leven gedaan, geleerd en toegepast dat ik even niet meer weet wat ik waar van heb. Maar de Alfatraining heeft me zeker ook geholpen en natuurlijk altijd fijn als je je voordeel kunt doen met dit soort trainingen. Dat je nog meer vanuit vrijheid en rust je ding kunt doen!!!

      Verwijderen
  2. Overtuigingen rechtzetten en contact maken met de 'goeie' bron is zo ontzettend belangrijk, goed dat je daarmee bezig bent. Klinkt allemaal heel herkenbaar, is precies wat ik in mijn trainingen van het afgelopen jaar heb geleerd en waar ik ook mee bezig ben. Ik zeg ook constant tegen mezelf 'je bent goed zoals je bent en je mag zijn zoals je bent' en dat maakt bronnen van liefde wakker merk ik, waarschijnlijk is dat dan ook het alfaniveau. En heerlijk dat je daarmee kalm je schrijfworkshop kon geven!

    BeantwoordenVerwijderen