woensdag 2 januari 2013

De Spil

Ik mis Zielekruid. Ik mis het reflecteren. En zie: daar ben ik weer!
Allereerst: Een heel inspirerend en bezielend 2013 gewenst voor eenieder die dit leest!

Het is gelukkig niet zo dat ik de afgelopen maanden als een kip zonder kop rond gerend heb. De momenten van inkeer, reflectie en contact met de Ene waren er wel, maar ik heb ze niet zo regelmatig opgezocht als ik voorheen deed. Het was meer naar behoefte en dat word ik toch minder blij van als ik erop terug kijk. 
Dus.
Hoewel ik niet zo hou van goede voornemens (heb de negatieve overtuiging dat ik ze toch niet waar kan maken) is het nieuwe jaar wel een fijn moment om weer eens iets positiefs in gang te zetten. In mijn geval betekent dat dat ik graag meer tijd wil vrijmaken voor mijn lijntje met God en dat resulteert meestal ook in inspirerende schrijfsels op Zielekruid.




Afgelopen maand was ik te gast in retraitecentrum de Spil in Giessenburg bij Gorinchem. Hoewel ik van tevoren vooral behoefte had aan stilte, heb ik er toch een goede tijd gehad. De stilte moest ik echt zelf opzoeken in de kapel of in de polder, want het bleek een retraite van ontmoeting. 
Ik heb later in de trein terug naar huis geconcludeerd dat deze retaite meer van mij vroeg dan een paar dagen stil zijn in een klooster. Het waren vermoeiende, maar leerzame dagen. Hoe verhoud ik mij tegenover al die verschillende mensen? Waar is God zichtbaar in deze dynamiek van het menselijk contact? 
Het was dus mijn wens om mij in de stilte op God te concentreren. Zonder woorden. In de Spil werden de woorden over mij uitgegoten. In eerste instantie schoot ik ervan in het verzet. Gelukkig kon ik me vrij snel overgeven en liet God zich ook in al die mooie verschillende mensen zien tijdens gesprekken, in de gebedsmomenten in de kapel, tijdens het zingen van liederen, maar vooral toen ik opeens vertelde over mijn vaders ziekte en dood en merkte hoe mijn verhaal gehoord werd.
Iedere situatie kent zijn eigen uitdaging en overal laat God zich kennen.


Giessenburg

11 opmerkingen:

  1. Fijn dat je weer actiever wilt pogen te zijn op Zielekruid; ik zeg het maar even voorzichtig ;). M.n. het laatste zinnetje van deze blog trof me. Dank! En - niet te vergeten - een gezegend 2013 toegewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Mettje! Moet wel lachen om die toevoeging aan je eerste zin, hihi. Komt goed.

      Verwijderen
  2. ja, ik miste je ook. Welkom terug!
    En je behoefte herken ik. Vanuit die behoefte ben ik gister begonnen in "het numineuze" ken je dat? Van Tjeu vd Berk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Hella! Het boek ken ik niet, maar heb het even opgezocht en dat klinkt inderdaad inspirerend. Laat je weten (op je blog?) wat je ervan vindt?

      Verwijderen
  3. Blij je hier ook weer te zien Joyce! En de stilte die is oversl te vinden, ook tussen de mensen, maar in de natuur toch het meest voelbaar ja. Mooie foto trouens

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, An. Zie ik ook jouw foto's weer voorbij komen. Heb ik er ook ont-zet-tend veel van gemist...

      Verwijderen
  4. Fijn je weer te lezen hier Joyce. Ja, dat is zeker waar jouw laatste zin. Ken je trouwens het klooster Maria Toevlucht? Misschien vind je daar eerder de stilte die je zocht. Ik wil er in ieder geval binnenkort een paar dagen heen voor dat doel, dus misschien ook iets voor jou om een keer heen te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, kende het niet, heb net even gekeken. Mooie naam al meteen, he? Dankjewel voor de tip!

      Verwijderen
  5. Ja, die naam voelt al warm en veilig aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik moest gisteren ineens aan je denken, en aan je blog, en ja, ik zie je bent er weer. Ik heb je gemist....fijn dat je er weer bent!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Jacinta :-) Hartverwarmend, al die reacties van jullie!

      Verwijderen