zaterdag 21 april 2012

Stagnatie als kans

Gisteren was ik weer in Hattem voor de jaartraining Start vanuit je hart van Patrick Roozemond. Ik liep bij aankomst meteen op hem af om hem alvast te vertellen dat het er op leek dat ik een soortement van probleemgeval aan het worden was.
"Ah. Mooi zo, daar hou ik van."
Deze derde bijeenkomst had van Patrick de prachtige titel Creatie vanuit stagnatie meegekregen.
Stagnatie is niet gemakkelijk op te lossen anders was je dat al lang gelukt. Er is iets nieuws nodig. Iets wat je vanuit je ratio dus niet kan gaan zitten bedenken. Het kan je alleen toevallen vanuit de acceptatie dat de stagnatie er is, vanuit ontvankelijkheid dus.
Afgelopen donderdag besloot ik te stoppen met de workshops van het IMK. Aan alles merkte ik dat ik vanuit de verkeerde energie bezig was. Ik werd er gedwongen keuzes te maken en mijn plan tot in de puntjes concreet te maken terwijl ik me in een periode van stagnatie bevind. Gisteren ontdekte ik dat ik intuïtief een goed besluit genomen had, want het is nu nodig dat ik in die stagnatie blijf sudderen zonder hem meteen te willen oplossen. Er is namelijk iets nieuws nodig dat nog geboren moet worden.
Ik sta dus weer op die drempel en merk dat ik vertrouwd begin te raken met het schurende, ongemakkelijke gevoel van het Niet Weten.
De komende twee maanden staan in het teken van Totale Vrijheid. Okee, ik sta weer op die drempel, maar, en dat is veel belangrijker: ik ben terug bij mijn vonk en dat voelt goed.



4 opmerkingen:

  1. kijk nou! http://heldenreis.blogspot.com/search/label/takkewijf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, leuk! Mooie foto, he? Zat al lang in een mapje in mijn computer en nu kon ik hem gebruiken. Stoer beeld vind ik het.

      Verwijderen
  2. Wat een mooie kansen kom je zo tegen. De Totale Vrijheid, dat klinkt heel goed. Ik denk dat ik een vergelijkbare weg aan het bewandelen ben. De beslissing om te stoppen met het werken in het onderwijs is voor mij nog steeds een goede beslissing geweest. Maar wat er verder op volgen gaat staat nog steeds open. Ik heb zelf ontslag genomen en ben dus niet gebonden aan bepaalde instanties. Dat geeft een enorme rust ondanks het feit dat ik er veel voor heb moeten inleveren. De keuze ligt nu bij mij en niet bij een ander.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het grappige is dat de keuze altijd bij jou gelegen heeft, maar dat je je daar niet voldoende van bewust was misschien. Zo was het bij mij althans.

      Verwijderen