dinsdag 21 augustus 2012

Delen of zijn?

Het lijkt wel alsof mijn radar voor inspirerende ervaringen of inzichten continu aanstaat. Dat is toch mooi? zou je denken. Ja en nee.
Ik vind het blijkbaar erg fijn om mijn ervaringen te delen en dus ben ik er alert op. Er zit helaas nog steeds iets van dat enthousiaste kind achter die "Kijk mij!" roept, maar gelukkig is er vooral het gedeelte in mij dat graag wil inspireren en geruststellen: "Kijk, zo ging het bij mij vandaag." 
Aan de andere kant kan ik dus niets meer beleven zonder dat ik me afvraag of het niet een prachtig onderwerp is om een stukje over te gaan schrijven. Mocht dat het geval zijn, dan is de drang dus heel groot om onmiddellijk te gaan schrijven en ben ik uit de ervaring geraakt. Tegenwoordig roep ik heel hard HO! en keer terug naar het moment. Als ik geluk heb, want soms lukt me dat niet meer en is 'the damage done'. 
Hier op Zielekruid heb ik nadrukkelijk oog voor het pijnlijke en schurende, maar op Facebook is alles wat ik post toch vooral positief. Het blijft een precair evenwicht dat ik zoek. Het is fijn om te delen, maar uiteindelijk gaat het er toch gewoon om dat ik mijn leven leef. Tenslotte is het leven een aaneenschakeling van ervaringen en momenten die ik niet abrupt moet gaan afbreken om ze te kunnen delen. 
Dus tegen dat stuk van mijzelf dat denkt dat er zonder al dat gedeel niets van mijn persoon overblijft, zeg ik: Ik ben. Ook zonder dat al die anderen weten waar ik allemaal aan meegedaan heb (Ik ben sociaal of actief), van genoten heb (Ik ben opmerkzaam of mindful), wat voor interessants mij allemaal te binnen geschoten is (Ik ben wijs). 
Ik ben. 
Daar hoeft dus niets achteraan geplakt te worden. Niet op een indirecte manier door middel van posts op het internet en nee, ook niet ondubbelzinnig door mijzelf in mijn hoofd.
En ondertussen mag mijn radartje gewoon blijven draaien, hoor. Ik geniet namelijk erg van die focus op het wezenlijke. Het voedt de dankbaarheid voor wat het leven allemaal te bieden heeft aan ervaringen en dat is alleen maar goed.


foto van internet, fotograaf onbekend

2 opmerkingen:

  1. Ik lees net op Facebook dat de Flow ook een artikel aan dit onderwerp gewijd heeft.
    Quote om over na te denken van psycholoog en mindfulnesstrainer Rob Brandsma: 'Als je voortdurend aan het kijken bent of iets geschikt is om te delen, is er geen ruimte om het moment echt te ervaren, om te voelen wat er gebeurt, of wat iets met je doet. Echt plezier ervaren we via de zintuigen. Door te voelen, te ruiken, te proeven, te dansen, te lachen of te huilen. Dan pas is de ervaring echt doorleefd. Als je constant gefocust bent op de buitenwereld, lukt dat niet.'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. naar binnen beleven en naar buiten uiten
    of naar binnen uiten en naar buiten beleven
    een op en neer gaande beweging
    die elkaar voedt en versterkt

    BeantwoordenVerwijderen