maandag 21 februari 2011

Bodhichitta

Gisterenavond las ik in het boek Dit is het begin van Pema Chödrön en werd geraakt door haar beschrijving van het boeddhistische begrip bodhichitta. Het is ons ontwaakte hart, dat wij doorgaans nog niet ontdekt hebben. Door training van de geest begint er iets in ons te rijpen; een vertrouwen in ons hart, in bodhichitta.
Bodhichitta is ons hart, ons gewonde, murw gemaakte hart, zegt Chödrön. En dan doelt ze niet op ons fysieke  hart. Als je het zou onderzoeken zou je uiteindelijk een gevoel van tederheid vinden, vermengd met een soort droefheid. Deze droefheid is niet het gevolg van iets dat iemand ons heeft aangedaan. Dit is een inherente droefheid, een droefheid die geen oorzaak heeft; deze droefheid is ons aangeboren, het is de erfenis van onze familie en wordt ook wel het 'zuivere hart van droefheid' genoemd. (zie blz. 21 van het boek)
Ik was geraakt door deze beschrijving. Ik kan dit gewonde hart van mij vertrouwen. Alles wat ik daarvoor hoef te doen is alles licht te maken, zegt Chödrön. Zowel als ik zit te mediteren, als in mijn dagelijks leven. Laat alles zacht en ontspannen zijn.
Meditatie helpt mij dit liefdevol, zacht en aandachtig zijn te oefenen. Doordat ik iedere dag mediteer laat ik mezelf voelen dat het genoeg is dat ik mijn best doe. Dat ik niet perfect hoef te zijn en dat ik dat dus ook niet moet gaan proberen.
Ik kan niet 'als een kind zijn' (zie twee blogjes terug) als ik vanbinnen een wandelend slagveld ben. En dat ben ik als er continu een strijd plaatsvindt tussen goed en kwaad, juist en verkeerd. De waarheid is dat er geen tegengestelden bestaan, zegt Chödrön. De Boeddha is goed en kwaad tegelijk, rein en onrein, het bestaat allemaal naast elkaar. Het hoort er allemaal bij.
Als ik wil zijn als een kind, zodat God niet iedere keer de in-gesprek-toon krijgt als hij me belt, dan hoef ik alleen maar te beseffen dat alles erbij hoort. Ik neem het waar. Ik ben bewust. Ik til er niet zo zwaar aan (beschouw alles als een droom, zegt Chödrön) en laat het los.
Ook de gelukzalige momenten.

Dit is het begin
Pema Chödrön
ISBN 90-6963-339-6

Geen opmerkingen:

Een reactie posten