vrijdag 1 juli 2011

Sale

Leef zonder op te potten (vers 81 van de Tao Te Ching). Nou, da's mooi om te horen nadat ik vanochtend naar de uitverkoop bij Cora Kemperman ben geweest ;-)
Helaas moet ik deze tekst ietsje anders interpreteren. Lao Tzu nodigt ons uit om het vergaren van meer spullen in te ruilen voor de viering van onze ware essentie. De plek waar wij vandaan komen bevat namelijk geen dingen, is vormloos, net als wij zelf. Het is dus de uitnodiging tot stoppen met verzamelen.
Toch heb ik vanochtend bij Cora Kemperman in de winkel besloten om mijn vrouw-zijn te eren met een prachtige, zwierige, rode rok (en nog een paar andere mooie dingen...). Heb nog geen vers kunnen vinden waarin staat dat dit okee is. Wellicht past dit soort zinnelijkheid meer bij de Tao van Moem: bevrijd je sensuele ik! En daar kan de sale heel goed aan bijdragen.


7 opmerkingen:

  1. Ik zeg: Die spreuk toevoegen! Hoera voor de vrouwelijkheid! Ik heb vers 81 wel toegepast door een hoop troep weg te gooien uit de speelgoedkast in de woonkamer. Wat kun je met 2 kinders een hoop troep verzamelen! Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha... goed idee! Jammer dat we er meneer Lao-tzu niet meer aan kunnen spreken op zijn keuzes, he?
    Nou, jij ook een goed weekend.

    (Wat vonden je kinderen van hun uitgedunde speelgoedkast??? Die van mij missen dan onmiddellijk speelgoed waar ze al minstens een jaar niet meer mee gespeeld hebben)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel goed Joyce. Het gaat erom niet te streng zijn voor jezelf. Minder consumeren betekent niet meteen geheelonthouding, en in de sale is het extra verantwoord eens wat aan te schaffen. Da's nog niet meteen oppotten.
    Over oppotten gesproken, hier gaan we druk aan het opruimen. Verzamelen is leuk, maar adem halen ook. Kasten staan op het programma. Heerlijk! En dan al die te grote kleding eruit. Daar gaan we anderen blij mee maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed van je! Dat van dat opruimen én dat je al veel te grote kleding hebt blijkbaar.

    En weet je, ik dacht gisteren ook opeens: die Tao is heel mooi, maar ik heb ook een lichaam waarin ik hier tijdelijk woon.

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die foto is geweldig. Stond die er gisteren ook al bij... kan me niet herinneren (stom van mij) Mijn kinderen hebben nog niets vermist. Ik zeg ze altijd eerlijk als ik iets wegdoe. Vaak zoeken we het samen uit en brengen het samen naar de kringloop of naar een goed doel. Ik vind het belangrijk dat mijn kinders leren delen... Jong geleerd... enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, die foto heeft mijn vriend gisteren pas gemaakt toen ik de rok showde, dus het is niet zo raar dat je je er niets van kan herinneren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dacht al dat het aan mij lag... Maar terecht dat hij erbij geplaatst is. Hij is super!(rok en foto) Veel plezier met schrijven... Heerlijk, even met jezelf(zeg ik een beetje groen van jaloesie...Heb ik dat goed gespeld? ach, kan het schelen...je begrijpt wat ik bedoel..) liefs mirjam

    BeantwoordenVerwijderen