donderdag 30 juni 2011

Leef zonder haast

Vanochtend heb ik door de stad gedoold en spullen gekocht. De verslaafde die geen trek heeft in de realiteit van wat zich aandient. Bewegen om de onrust niet te hoeven voelen, iets kopen voor het fijne gevoel dat me dat geeft. Nu zit ik dan eindelijk, met prachtige oorringetjes in, mijn stuk te typen. 
Gisteren was een vreemde dag. 's Ochtends merkte ik in een goed gesprek met een andere loopbaancoach, dat ik toch wel heel graag zelfstandig mijn geld zou verdienen met schrijven van bijvoorbeeld columns en het maken van prietplaatjes. Nog diezelfde middag stond ik tot mijn eigen verbijstering opeens ingeschreven voor het traject naar zelfstandig ondernemerschap. 
Nu merk ik aan alles dat het me veel te snel gaat. Licht in mijn hoofd en uit mijn lijf. Alles lijkt belangrijker dan dit moment. De rust is volledig zoek en ik verlang naar reinheid, rust en regelmaat. En dan weet ik het wel. Dan ben ik uit mijn loodje. Ik wil vertragen, vertragen, vertragen, tot ik de weidsheid van die stille ruimte daar diep in mijzelf weer kan ervaren. Dan kan ik me weer openen.
Ik ben pas een paar maanden bezig met schrijven en tekenen voor mijn blogjes. Ik verbaas me er iedere keer weer over hoe blij ik word van wat ze me brengen aan plezier, zelfbewustzijn en zelfvertrouwen. Maar het is nog zo pril allemaal. Zo kwetsbaar.
Ik wil lekker schrijven en tekenen. Ik wil niet bezig zijn met mijn dromen najagen. Dat heeft met haast te maken. Dat zegt dat het nog niet goed is zoals het nu is. En o, wat zou dat jammer zijn, want het is juist hartstikke goed zoals het nu is. Het is prima zo. Helemaal goed.
Alles heeft een tijd. Ik hoef geen haast te maken of iets te forceren. Ik zet mijn stappen, verzacht mijn blik en stel me open voor alles wat het leven mij te bieden heeft.
Doen jullie mee?

Men zegt dat alles
Wat jij zoekt
Ook jou zoekt
En dat het je zal vinden
Als je maar stilligt of stilzit
Het heeft lang op je gewacht
Als het er eenmaal is
Loop dan niet weg
Blijf rustig waar je bent
En kijk wat er zal gebeuren......

Uit: De Ontembare Vrouw
Clarissa Pinkola Estes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten