dinsdag 19 april 2011

Loslaten - dl 2

"Is het volgen van die spirituele weg nu het volgende wat ik moet van mezelf?" flitste het door me heen, terwijl ik de badkamer aan het poetsen was. Wat probeer ik nu weer te bewijzen?
Stel dat ik helemaal geen spirituele weg hoef te volgen? Van mezelf (!) 
Stel dat ik gewoon lekker mag leven? Van mezelf (!)
Stel dat ik gewoon zo nu en dan onaardig, egoïstisch en lui mag zijn? Van mezelf (!)
Ja. Wat dan???
Volgens mij zou ik dan gewoon een lekker leventje leiden. 
(Wat dan stiekem weer heel erg volgens de Boeddha-natuur zou zijn omdat alles er mag zijn zoals het is. Neeeee, Joyce, dat spirituele laten we er voorlopig even buiten, okee? Okee. Maar het mediteren hou ik erin! Dat is prima.)


2 opmerkingen:

  1. Zouden we een lijntje met elkaar hebben ofzo? Gisteren bij mij identieke ontwikkelingen, het gaat gewoon om die wilskracht eraf te halen, waar dat oordelende ego zo innig mee verbonden is en ons het gevoel geeft het nooit goed genoeg te doen, nog meer verlangen etc. etc. en de cirkel is rond. Dit is precies wat ik bedoelde met de kar niet trekken, maar laten trekken, inderdaad gewoon een lekker leventje leiden, zonder al dat moeten en duwen en trekken, gewoon ontspanning (of is dat dan ook weer zo'n verlangen :)?).
    Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha... daar lijkt het op, he, zo'n lijntje. Wel een leuk idee, vind je niet?
    Ik denk dat ik een beetje aan het doorschieten was en dat me dat heeft doen beseffen dat ik het me zelf zo moeilijk kan maken als ik wil en dus ook zo ontspannen kan maken als ik wil (toelaat).
    Ik ben ontzettend blij met die flits van inzicht. Hij is echt binnengekomen. Het leuke was ook dat mijn vriend 's avonds in bed nog zei dat ik er lang niet meer zo ontspannen uitgezien had! En eerder op de avond kreeg ik zowel van hem als van een vriendin het compliment dat ik er zo mooi uit zag. Niet toevallig, he?

    Oja. Ik heb ooit haptotherapie gehad en mijn therapeute heeft mij geleerd om regelmatig te stoppen en mezelf de volgende vraag te stellen: "Doe ik dit vanuit rust?"
    Uit ervaring weet ik dat dit een hele goeie is.

    Nou, geniet lekker met al je zintuigen!
    En dank voor je reactie!

    BeantwoordenVerwijderen