donderdag 14 april 2011

Spiritueel materialisme doorsnijden

Ik lees Spiritueel materialisme doorsnijden van Chögyam Trungpa en ben erg onder de indruk.
"We kunnen ons wijsmaken dat we ons geestelijk ontwikkelen, terwijl we in feite bezig zijn door middel van spirituele technieken ons ego te versterken," zegt de flaptekst.
"We moeten ons echt overgeven, iets geven, iets opgeven op een heel pijnlijke manier. We moeten beginnen het grondpatroon te ontmantelen van dit ego dat we hebben weten te creëren. Het proces van ontmanteling, teniet doen, openen, overgeven, is het echte leerproces. Hoeveel situaties van innerlijk vastgeroest zijn hebben we opgegeven? Hoogstwaarschijnlijk zijn we er niet in geslaagd ook maar iets op te geven. We hebben alleen maar verzameld, opgebouwd, laag na laag toegevoegd. Het vooruitzicht van de harde weg is dus heel bedreigend."
Wat is dat religieus zijn van mij nu eigenlijk?
Is het een manier om mezelf van verdedigingsmechanismes te voorzien? Een verzameling van mooie ervaringen, mooie wijsheden die mij tot troost kunnen zijn in zware tijden?
Hoe zit het met de woede, de angst? Het echte leven is lang niet altijd mooi. Vaak ruw, rauw en pijnlijk. Durf ik op mijn eigen benen te gaan staan en alles wat op mijn pad komt in de ogen te kijken, of wil ik dat er iemand is (God, de kosmos, Kwan Yin) die voor mij zorgt?
Het vergt enorme inspanning om je een weg te banen door de moeilijkheden op het pad en werkelijk volledig en op de goede manier op je levenssituaties in te gaan, zegt Chögyam Trungpa.
Ik weet dat hij gelijk heeft. Ik weet dat ik nog een dikke laag betonnen kleding draag. Ik weet dat ik leef met hoop.
Pittige kost. Kan ik nog lekker lang op herkauwen.

Spiritueel materialisme doorsnijden
Chögyam Trungpa
Uitgeverij Felix Uitgeverij B.V.
ISBN 978 90 215 1363 8

1 opmerking: