woensdag 27 april 2011

No greater love

 Ik bekijk de film "No greater love" over een klooster in Notting Hill. De toewijding van de zusters raakt me diep. Ik benijd hen om hun duidelijke keuze, om de regelmaat in hun leven, de stilte die hen omgeeft, de rust waarmee ze hun taken vervullen en de eenvoud en schoonheid van de omgeving waarin ze leven.
Dat wil ik ook.
Ik wil met toewijding mijn taken kunnen doen. In alle rust. Niet af? Niet af. Geen probleem. 
Moest laatst weer denken aan de keren dat ik ontslagen ben omdat ik mijn werk niet snel genoeg deed. 
Ik wil een kamertje in dat klooster. Een kamertje met een bed en een bureau. Het bureau staat voor een openslaand raam dat uitkijkt op de kloostertuin. Dit beeld heb ik net gezien in de film. Prachtig. 
Ik help de zusters mee met ramen wassen, in de tuin werken, hosties bakken en de kerkvloer aanvegen. Ik laat me wiegen in hun ritme en kom helemaal tot rust. 


4 opmerkingen:

  1. Oh, mag ik er dan ook een kamertje? Heb non worden ook al overwogen, zo'n heerlijk duidelijke en inderdaad rustgevende context, vol toewijding ja. Ontslagen worden omdat je je werk niet snel genoeg doet, ongelofelijk, gekke wereld is dit.
    Zullen wij de wereld dan maar een beetje mooier maken door ook buiten de kloostermuren als non te leven, vol rust, toewijding, eenvoud?

    Was die film in de bioscoop? of keek je een dvd? Wil 'm ook zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee, Marrit, ben ik ook al wel mee bezig, maar het is blijft lastig met twee kinderen die juist heel veel ideeën, energie en verzameldrang hebben ;-)
    De film komt uit een dvd-box die "innergy-collection" heet en vijf films bevat over kloosterleven en spiritualiteit. Misschien kun jij hem ook lenen/reserveren bij de bieb.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik realiseer me dat ik het nu helemaal bij de kinderen leg. Dat komt omdat het vakantie is en ik hen de hele tijd om me heen heb. Dat is heel gezellig, maar ik mis ook de stilte en de rust.
    Het is daardoor ook erg onrustig in mezelf en dan ga ik me automatisch zorgen maken. Daar word ik dan nog onrustiger en meer gespannen van en dan is het cirkeltje rond.
    Meestal gaat het niet zo goed met me als ik zo duidelijk naar een kloosterleven verlang...
    Misschien is het mogelijk om binnenkort in een mooi klooster in een miniretraite te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat kloosterverlangen is in ieder geval een heel duidelijk signaal :). Ik kan me wel voorstellen dat je nu in de vakantie onrustiger bent, vooral als je verlangen naar rust zo groot is en de realiteit daar niet mee strookt, een goed idee dus om een mini-retraite in een klooster te gaan doen, waar kun je voor zoiets in in een klooster terecht?
    Heb de film trouwens gevonden, inderdaad gewoon in de bieb, die ga ik gauw halen en kijken.
    Zorg maar goed voor jezelf, rustpuntjes pakken waar het kan.

    BeantwoordenVerwijderen