donderdag 28 april 2011

Sober leven

De afgelopen maand moest ik in zeer korte tijd een paar flinke financiële tegenvallers incasseren. Het nare is dat ik ze allemaal niet heb zien aankomen omdat ik er van overtuigd was dat het allemaal klopte. Alle tegenvallers bij mekaar opgeteld leveren een bedrag van zo'n 2000 euro op dat ik terug moet betalen aan de verschillende instanties.
Iedereen die weet hoe netjes ik met mijn geld ben, snapt dat dit pittige kost is voor mij. En omdat ik niet geloof in toeval, vat ik het geheel maar als een leerpunt op. 
Het komt er op neer dat ik op het moment veel minder inkomsten heb dan in de maanden dat ik nog werkte en dat ik ook nog eens die flinke kostenpost terug te betalen heb. Gisteren zag ik die kloosterfilm en dacht: Hoeveel heeft een mens nodig? Niet veel.
Ik heb een kast vol kleding, genoeg voor het komende jaar. "Less is more" is mijn lijfspreuk en ik ben niet iemand die vast zit aan dure gewoontes als shoppen, roken, drinken, reizen, uitgaan, etc. etc. 
Kortom: Is er iets ergs aan het handje? Nee. 
We hebben de goedkope vakantie al vastgelegd: Een superleuke natuurcamping in de buurt van Zwolle waar we aan de rand van een gigantisch vliegerveld een plekje gereserveerd hebben voor onze tent. Ik merk dat het me heel veel rust geeft dat dit geregeld is en we hebben er allemaal heel veel zin in.
Verder hoef ik niets te kopen, dat is ook fijn. Geen kleding, geen schoenen, geen spullen. Het hoeft echt niet. Waar ik wel blij van word en wat ik ook zal blijven doen is naar Broodnodig gaan aan de Mariaplaats voor de lekkerste kop koffie van Utrecht met een Zweeds kaneelbroodje erbij. 
En het fijnste is nog wel dat alle dingen waar ik blij van word (bijna) gratis zijn: het contact met alle mensen waar ik van hou, het bloggen, mediteren, wandelen, gedichtjes schrijven, de manier waarop ik mijn kunst maak, fijne boeken en d.v.d.'s lenen bij de bieb en nu vergeet ik vast nog een aantal dingen.
Tot slot nog de tip van een leuk (engelstalig) blog over (onder andere) dit onderwerp: www.zenhabits.net
Enjoy!


2 opmerkingen:

  1. Zo dat is een pittige tegenvaller, helemaal nu je geen baan hebt, zou je getest worden vraag ik me dan af... Zo te zien doorsta je de test glansrijk, mooi hoe je zo goed kunt snoeien in je uitgaven en toch nog kunt genieten van al je rijkdom (zeker erin houden die koffie + kaneelbroodje). En zo krijg je zomaar een facet van dat sobere nonnenleven in je schoot geworden, bijzonder is dat.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha! Ik moet hardop lachen om die prachtige (bijna) slotzin.
    Inderdaad, zo is het maar net.
    Ik heb wel besloten om eenmalig energie te steken in weerwoorden op de terugvorderingen. Mij pluk je niet zonder slag of stoot kaal;-)
    Jij ook een fijn weekend. Niet te lang de koninginnedrukte in, he?

    BeantwoordenVerwijderen