woensdag 28 september 2011

Zweedse les

Gisteren startte de cursus Zweeds weer. Ik had er zin in en was benieuwd wie er door waren gegaan van de groep van het vorige jaar.
Toen ik het klaslokaal binnenliep zag ik vier bekende en vijf onbekende gezichten. De tafels waren in een hoefijzervorm geplaatst. 'De nieuwelingen' zaten allemaal aan één kant van het lokaal. Meteen was er de tegenstelling 'zij, de nieuwen' en 'wij, de oude garde'. Dit werd nog versterkt door de grapjes en praatjes van ons onderling. We hadden elkaar tenslotte vier maanden niet gesproken. 'De nieuwen' waren stil.
Ik ging zitten aan de kopse kant, recht tegenover Åsa, onze docente.
De les begon. Åsa vroeg of we ons even kort aan elkaar wilden voorstellen en gaf de eerste nieuwelinge de beurt. Deze mevrouw kwam uit Duitsland en had daar al les gehad. Dat was te horen. De vrouw ernaast had al twee jaar les gehad en was een jaartje gestopt, maar had er nu weer tijd voor. Zij had er gevoel voor, want het kwam er rap uit allemaal. Daarna kwamen twee studentes aan het woord die in drie keer tien lessen duidelijk een hoger niveau van spreken hadden dan wij in twee keer 24 lessen. Toen zij klaar waren kwam er een een jongeman (te laat) binnenvallen. Hij kreeg de beurt en tot mijn grote verbijstering leek hier een Zweed aan het woord te zijn.
Toen was ik aan de beurt. Ik liet van pure wanhoop mijn hoofd voorover op tafel vallen en kon alleen maar naar adem happen. Dat was grappig, maar ik voelde me echt totaal niet meer bij machte ook maar iets uit te brengen wat op Zweeds zou kunnen lijken.
Maar goed. Het niveau van de groep is met de komst van 'de nieuwen' flink gestegen. Ik merkte het ook aan Åsa. Ze had er duidelijk meer lol in en sprak alleen nog maar Zweeds. Gelukkig is mijn passieve kennis van de taal redelijk goed. Ik zal aan de bak moeten, zoveel is me gisterenavond wel duidelijk geworden. Dat was ook wat ik me had voorgenomen, dus het is goed zo.
Deze eerste klap ben ik snel te boven en ik merk dat dit precies is wat ik nodig heb: Twee slimme en piepjonge studentes naast me die me scherp houden.


2 opmerkingen:

  1. Framgång och satte den på!

    (google translate staat voor niks... het lijkt me een heel moeilijke taal, dus respect :))

    BeantwoordenVerwijderen