donderdag 1 september 2011

Je eigen fundamentele goedheid

Vandaag las ik iets heel moois. Het was een stukje uit het boek Glimlach naar angst van Chögyam Trungpa.
Hij vertelt hier over het feit dat je iets in jezelf hebt dat fundamenteel, wezenlijk goed is. Dat heb ik al vaker gelezen en ik geloof ook dat hij gelijk heeft, dus tot zover was er niets nieuws onder de zon. Maar dan gaat hij verder. Hij vertelt hoe je die fundamentele goedheid bij jezelf waar kunt nemen.
"Ze is er altijd. Wanneer je een heldere en mooie kleur ziet, ben je getuige van je eigen, inherente goedheid. Wanneer je een melodieus en mooi geluid hoort, hoor je je eigen fundamentele goedheid. Wanneer je iets zoets of zuurs proeft, ervaar je je eigen fundamentele goedheid. Als je in een kamer bent, de deur opent en naar buiten loopt, is er een ploselinge vlaag van frisse lucht. Zo'n ervaring duurt misschien maar een seconde, maar die vleug frisse lucht is de geur van fundamentele goedheid."
Ik las het en merkte meteen dat het veel indruk maakte en dat het voor mijn gevoel heel erg waar is. Op dergelijke momenten voelde ik tot nu toe iets in de trant van 'alles is in wezen goed'. Dat klopt ook wel, maar dat ik zelf ook bij dat 'alles' hoor, dat vergat ik dan even.
Vandaag had ik alweer een migraine-aanval die weer tot in de middag duurde. Toen ik om drie uur aan mijn ontbijt zat scheen de zon. De kinderen hadden allebei een speelafspraak kunnen maken en ik genoot van de rust. De knäcker met geitenkaas en de vers gezette thee hebben mij nog nooit zo goed gesmaakt. Net als de aardappelschotel met een courgette uit de tuin, die ik vanavond maakte.
Ik ben dankbaar voor deze dag met zoveel momenten waarop ik mijn eigen fundamentele goedheid heb mogen ervaren!

aardappelschotel met courgette en paprika

6 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige aardappelcourgetteschotel heb je gemaakt :), mooi om te zien! En vast lekker om te eten ;). Balen dat je alweer migraine had zeg. Maar fijn dat je ook de goede dingen kunt zien! En zijn die 'kleine' dingetjes eigenlijk niet het belangrijkst? Gewoon kunnen genieten van je thee enz. Ik ga hier eens even koffie zetten, genieten van het mooie weer op mijn vrije dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, he? En wat een goeie dag om vrij te hebben! Klinkt ook goed daar bij jou: met een vers kopje koffie in de zon!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk met mijn koffie met opgeklopte melk :) in de zon gezeten, geschreven (met mijn nieuwe aquablauwschrijvende pen) en zitten lezen. Echt genieten, en nu dan even wat huishoudelijke activiteiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi, hier staat heel mooi omschreven hoe ik het altijd al voelde, dat in het ervaren en genieten van die mooie dingen, je ook een diepere laag van jezelf voelt. Bij mij werkt dat helemaal goed bij de zee en afgelopen dagen genoot ik dan ook enorm, was even op Ameland, heerlijk!
    Nou, ik hoop dat de migraine nu weer klaar is met jou en dat je vandaag ook kunt genieten van de zon.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, dat lukt heel aardig ;-) Wat goed dat jij dit zo herkent. Ik vind het echt een eye-opener. Het mooie is dat ik me zo iedere dag wel een paar keer bewust word van die inherente goedheid in mij.
    Goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen