maandag 27 februari 2012

Gods zaden aanvaarden

"Als ik mijn blik op God gericht houd, dan zal iedere gebeurtenis en ieder ogenblik, in mijn wil, zaden van Zijn leven uitstrooien, die op een dag tot een enorme oogst zullen ontkiemen," zegt Thomas Merton.
Zijn tekst kwam binnen op een moment dat ik me op mijn kamer had teruggetrokken, de realiteit van de gezinsdrukte ontvlucht. Een week krokusvakantie speelde me gisterenmiddag parten: te weinig structuur en teveel prikkels.
Ieder moment, in elke gebeurtenis, wordt mij de wil van God aangezegd, zegt Merton. In ieder situatie zoekt Gods liefde mij en dus heeft ook iedere situatie het goede met mij voor.
"De zaden die ieder ogenblik door Gods wil in de tuin van mijn vrijheid worden geplant, zijn de zaden van mijn eigen identiteit en werkelijkheid, van mijn geluk en mijn heiligheid.
Als wij die zaden weigeren, weigeren we alles. Dit betekent de weigering van mijn eigen wezen en bestaan, van mijn eigen identiteit en ware ik. Gods wil niet aanvaarden, beminnen en volbrengen houdt in dat ik de volheid van mijn bestaan weiger in te gaan," zegt Merton.
Ik voel hoe waar deze woorden zijn. Al terwijl ik ze lees neemt de helderheid in mij toe. Deze woorden geven nauwkeurig weer waarom het zo nodig is dat ik dat lijntje met God open hou. Waarom ik me daar zo graag op wil concentreren. Hij spreekt tot mij. Niet af en toe, nee, in iedere stituatie, in ieder moment.
Ik heb mezelf weer een weekendje in een klooster kado gedaan. Even fine-tunen.


- Thomas Merton - 

2 opmerkingen:

  1. Lekker, weer even het klooster in. Ik vroeg me af of Merton dan niet bedoelt dat ook jouw gezinsdrukte Gods wil is en zelfs daarin Gods zaden liggen en ook daar de mogelijkheid is om het lijntje met God open te houden. Het lijkt nu alsof God's lijntje alleen open is op een stil kamertje, klopt dat of lees ik dat verkeerd? Herkenbaar overigens hoor, ik denk ook dat ik daar alleen zijn en stilte nodig heb, maar probeer me toch van deze gedachten te bevrijden en ook de stilte op de momenten te voelen dat ik dacht dat die er niet is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat was ook wat ik bedoelde te zeggen. Ik las het stuk op een moment dat het me in mijn dagelijkse situatie niet meer lukte het lijntje open te houden.
    Mijn stuk van vandaag gaat er ook over. Ben er net mee bezig.
    Ik denk dat er situaties denkbaar zijn voor beginners (het lijntje open houden als je alleen ben, of in de natuur) en voor gevorderden (het lijntje open houden in het rumoer) en voor verlichten (het lijntje openhouden in geweldsituaties) :-)

    BeantwoordenVerwijderen