donderdag 9 februari 2012

Reminder

De afgelopen weken lijkt het wel of ik door een mistig landschap loop. De grond is zompig, het lopen gaat moeizaam. Mijn doel bevindt zich ergens achter de dichte mistbanken en ik heb geen idee of ik wel de goede kant op loop. Ik hou niet van dat uitzichtloze en ik hou niet van de klamheid en dat gebrek aan warmte van de zon.
Als ik me bewust word van de neerslachtigheid die het dreigt over te gaan nemen bij mij vanbinnen, besef ik weer dat het er onder andere mee te maken heeft dat ik de goedkeuring en bewondering van anderen mis.
Als juf oogstte ik veel bewondering. Vooral als toen ik ook nog eens met 32 kleuters werkte. Niemand begreep hoe ik het voor elkaar kreeg. Petje af.
Tegenwoordig zijn mijn blog en mijn meditatie-sessies bron van relativering. O ja, daarom was ik ermee gestopt. O ja, daarom wil ik niet meer in de malle tredmolen mee.
O ja, dat is de droom die ik niet meer op kan geven.
Ik concentreer me op de wereld vlakbij me. Zie in dat mistige landschap de mooie varens en mosjes die fel afsteken tegen hun grauwe omgeving en ik zie de beestjes, helemaal in hun element.
Alles klopt.



3 opmerkingen:

  1. wat jammer dat ik je nog maar een paar maandjes volg, nu mis ik de aanleiding tot al dit moois van jou, waar moet ik zoeken om hierover meer te vinden (met terugwerkende kracht zeg maar)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, ik heb zelf eens zitten zoeken en zag dat ik al begin maart van het afgelopen jaar (ben in februari begonnen met bloggen) ging schrijven over mijn twijfels omtrent het werken in het onderwijs.
      Ik merkte al snel dat ik dingen wilde die ik beter niet zou moeten willen. Een alternatief was niet meteen voorhanden en dus bevond ik me op de spreekwoordelijke drempel van Pema Chödrön.
      Het probleem van het moment is dat ik mezelf in de richting van een eigen bedrijfje roei. Dat lijkt okee, alleen blijft de levensgrote vraag WAT ik ga doen, WAT ik ga aanbieden.
      Ik besef dat ik me dus nog steeds op die drempel bevind. De dingen laten zich nu eenmaal niet afdwingen. Terwijl ik toch gestart ben met het traject 'Start vanuit je hart' en binnenkort ook met een traject van het IMK (via mijn uitkerende instantie).
      Ik word gedwongen in actie te komen en dat roept weer vanalles bij me op...
      Als je goed op de hoogte wil zijn, kan ik je alleen maar aanraden om het geheel van voor naar achter door te lezen :-)
      Het leuke is wel dat ik hele mooie dingen geschreven heb in mijn begintijd, maar dat er toen, buiten Marrit, nog vrijwel niemand meelas.
      Leuk trouwens, dat je er naar vraagt, Jacinta!

      Verwijderen
  2. dank voor je reactie,
    het is een mooie zoektocht, de reis naar het hart van je ziel,
    ik neem me voor om nog eens bij het begin te beginnen, je zoektocht is zo herkenbaar, het boek 'start vanuit het hart' staat ook bij mij in de kast

    BeantwoordenVerwijderen