maandag 14 maart 2011

Op de drempel blijven

Het is druk in mijn hoofd. Er wordt heel wat af gewikt en gewogen. Mijn hersens hebben het er maar druk mee. In een strakke regelmaat wordt er gecheckt of er een beslissing genomen kan worden.
Ondertussen leef ik mijn leven. Word ik heen en weer geslingerd doordat ik meteen interpretaties loslaat op mijn ervaringen. Een telefoontje van mijn moeder, die dat stoppen duidelijk geen goed idee vindt, een inderdaad wel heel hoge rekening die betaald moet worden, mijn vriendin S. die wel heel verheugd kijkt als ik vertel dat ik er nu toch echt mee wil kappen, de badkamer die er toch wel erg afgeleefd uitziet, de lol die ik heb in het schrijven van dit blog, en ga zo maar door.
Goede raad blijkt dan opeens heel dichtbij in de boekenkast te staan. Mijn blik viel op Als je wereld instort van Pema Chödrön. Wat een kanjer van een mens is dit! Heb je het boek nog niet, dan hoop ik dat je jezelf er een keer blij mee maakt.

"Ruimte laten voor het niet weten is het allerbelangrijkste."
"Als onze wereld instort en we op de drempel van het onbekende staan, is de test voor iedereen op die drempel te blijven en niet te concretiseren."
"Bij die wankelheid blijven, dat is het pad van de ware bewustwording. Genoegen nemen met die onzekerheid, leren je te midden van de chaos te ontspannen, leren niet in paniek te raken - dat is het spirituele pad. Het onder de knie krijgen dat we onszelf betrappen, onszelf vriendelijk en meedogend betrappen, dat is het pad van de krijger."

Dat op die drempel blijven, dat is inderdaad de kunst. Niet concretiseren, maar blijven bij die wankelheid.
Ik voel in heel mijn lijf hoe moeilijk dit is. O, wat wil ik graag concreet weten wat ik moet doen.
Mijn directrice verwoordde afgelopen vrijdag dit 'op de drempel blijven' door mij alle ruimte te geven in dit 'niet weten'. Ze raadde me aan zoveel ruimte te nemen als ik nodig meende te hebben. Ik mocht er tegelijkertijd op vertrouwen dat zij haar eigen ruimte wel zou bewaken.
Ook in de klas kan ik dit pad van de krijger oefenen. Dit mezelf vriendelijk en meedogend betrappen is daar de plek bij uitstek voor. Ik ga er heen en zie wel wat er gebeurt. Net als afgelopen vrijdag. We zullen zien hoe alles zich ontwikkelt. Stoppen kan ik op ieder moment, dat hoef ik nu niet te doen 'omdat het nu maar eens afgelopen moet zijn'.
Tijdens mijn meditaties oefen in ik het waarnemen wat er gebeurt binnenin en buiten mijzelf. Ik oefen mijzelf erin dit te doen zonder er een waardeoordeel aan vast te plakken omdat ik besef dat ik daarmee verdeeldheid creëer.
Dit blijven bij wat er gebeurt, dat is de leer, zegt Pema Chödrön. Dat ik kan blijven bij wat er gebeurt en me er niet van distantieer, dat ik die bewustheid kan vinden in mijn verwarring, dat is de opdracht.
Ik ben dus voorlopig op die drempel te vinden.

Als je wereld instort
Pema Chödrön
Uitgeverij Ten Have
ISBN 978-90-259-5887-9

Geen opmerkingen:

Een reactie posten