zondag 26 juni 2011

De vreugde - the joy! - van het geven

Gisteren zat er een hele vrolijke envelop tussen de gewone, saaie, enveloppen bij de post. Hij kwam van Gertie Jaquet, die zich heeft voorgenomen dit jaar iedere dag een stempeltje uit een gum te gutsen.
Toen ik afgelopen week bij toeval bij haar blog uitkwam, werd ik meteen blij van de eenvoud van haar stempels. Zo'n gum is niet groot, dus erg veel plek voor detail is er niet. Het moet heerlijk zijn om in zo'n zacht materiaal te gutsen. Een gouden tip.
Ik bleek haar 100e volger. Ik heb toen een berichtje gepost waarin ik haar dat even vertelde en zelfs heb ik, heel vrijpostig, om een prijs gevraagd. Daar kreeg ik een heel enthousiaste reactie op van Gertie. Of ik even mijn adresgegevens door wilde geven, dan kwam de prijs er aan.
Ik was hier erg van onder de indruk. Haar reactie maakte me blij, maar tegelijkertijd realiseerde ik me hoe anders ik zelf kan reageren. Negatiever. Niet vanuit een energie van geven en delen, maar defensief, alsof iedereen iets van me wil en ik voor de mensen op moet passen. Wat een leuk mens, dacht ik meteen, die heeft daar geen last van.
Toen ik gisteren dat leuke pakketje bij de post vond, werd ik meteen al blij van de envelop. Dat versieren van een envelop vind ik zelf ook zo leuk om te doen. Er zat onder andere een prachtig stempeltje van een visje in.
Gertie heeft er duidelijk plezier gehad mij dit te sturen. Kleine verrassingen kunnen zoveel goed doen, dat heb ik weer eens ondervonden.
Afgelopen voorjaar nam ik me tijdens een schrijfworkshop voor om meer te gaan geven. We schreven een reminder aan ons zelf op een kaart en kregen een kaart van een ander mee naar huis om op een later tijdstip te posten. Mijn kaart kwam pas geleden met de post. En nu dus het pakketje van Gertie.
Ik weet het weer. Het maakt het allemaal veel leuker. Door te geven en te delen kun je anderen blij maken en dat is weer hartstikke leuk om te doen!



6 opmerkingen:

  1. Grappig, ik zit zojuist kaartjes uit te kiezen bij eennieuwavontuur.nl om mijn vriendinnen te verblijden met een kattebelletje door de brievenbus. Ik het plezier van het sturen en zij het plezier van het ontvangen. En nu lees ik jou berichtje en daar wordt ik dan ook weer blij van. Leuke stempels van Gertie, nietwaar? Ik vind vooral haar engelen helemaal super! Liefs Miram

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, leuk is dat als de dingen even zo synchroon blijken te lopen.
    Veel plezier gewenst bij het versturen! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heee, die is leuk, Gertie, die kende ik nog niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Na een half uur zoeken en vloeken en ergens een vinkje uitklikken, is het dan eindelijk gelukt te reageren met mijn Google-account. (was tot nu toe niet gelukt. Ik kies meestal de optie naam/URL maar die staat hier niet bij)

    Gertie's blog is geweldig! Ik heb het een paar maanden geleden ontdekt en meteen bij mijn favoriete links gezet, ook voor mijn site (zodra hij online is, hoor je het!).

    Ik wilde het je toen ook laten weten, maar ben het denk ik vergeten. In die tijd ontdekte ik ook deze: http://collectionaday2010.blogspot.com/
    http://leukepost.blogspot.com/
    Ken je die al?

    Wat geweldig dat je een vissenstempel kreeg! Dat kan nooit toeval zijn.

    Heb je zelf al geprobeerd te gum-gutsen? Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me heel leuk om eens te proberen. Misschien kun jij het me leren? Dan leer ik jou een draadlamp maken. Goeie deal of niet? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heee, Ingrid, leuk dat je nu ook kunt reageren op deze manier!
    En dat voorstel van jou neem ik met beide handen aan. Kom jij bij mij gutsen, ga ik bij jou draadlampen. Zoiets?

    BeantwoordenVerwijderen