maandag 6 juni 2011

Qigong

"You can find balance in every moment. If not, look again."

De afgelopen dagen heb ik twee keer per dag aan qigong gedaan. Vandaag zit ik weer thuis achter de computer en mis het nu al.
Ik heb gevoeld hoe stevig ik in mijn centrum kan staan. Ik heb gevoeld hoe ik mij kan openen en sluiten. Gevoeld hoe ik op de energie van de aarde mijn handen moeiteloos omhoog kan laten drijven. Ook bleek er een draak in mij te schuilen die met haar vleugels zwaaide, haar staart zwiepte en brieste uit haar neusgaten.
Ik ben al vaak gestart met yoga, maar iedere keer hield ik er weer mee op. Nu ik aan qigong gedaan heb, voel ik wat ik nodig heb. Ik hou van de zachtheid, de eenvoud en de gratie van de bewegingen. Meditatief worden ze op een gegeven moment. Openen en sluiten, loslaten, voelen hoe ik in mijn eigen kracht kan zijn en blijven, maar vooral dat zacht maken, dat is goed voor mij.
Mooi, mooi, hoe de dingen als tetrisblokjes op hun plekje vallen. Een aantal jaren geleden heb ik ook al qigong gedaan, maar toen kwam het niet zo binnen. Nu dus wel.
Ik heb genoten. Voor iedereen die in de buurt van Maastricht woont of ook eens mee wil met Emmie Opdebeke: www.dewittekraanvogel.nl


4 opmerkingen:

  1. Dit klinkt geweldig! Fijn dat het je er zoveel aan hebt en de dingen nog meer op hun plek vallen. Die zachte bewegingen zijn ook een uitvinding, ik leer het nu ook bij de adem en ontspanningstherapie, de therapeute zegt steeds 'veel slomer, veeeel langzamer en zachter', oja zeg ik dan en vervolgens voel ik alles zakken en ontspannen en dat terwijl ik al jaren yoga deed, de crux zit 'm inderdaad in de zachtheid, liefdevolle zachtheid.

    Wat is trouwens dat nieuwe +1 dingetje onderaan je tekst?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was ook geweldig. Wat ik ook zo mooi vond, was dat ik kon voelen hoe ik vanuit mijn centrum bewoog en dat vervolgens de rest (de armen bijvoorbeeld) meeging. Niet andersom dus.
    Ja, en ik heb geen idee wat dat +1dingetje is. Het staat er opeens bij. Heb jij dat niet dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dat is inderdaad mooi, bewegen vanuit je hara noemen ze dat, een groot goed in de oosterse wereld, waar het ideaalbeeld is dat alles vanuit je hara begint. Doe je eigenlijk ook iets met dans? Het viel me op dat je zo mooi flexibel en zwierig beweegt.

    Ik heb dat dingetje niet, die hele knoppenbalk onder de tekst heb ik niet, misschien hoort dat bij jouw nieuwe sjabloon?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O, nou dat is nog eens een leuk compliment, dank je wel! Ik doe niets met dans, maar ik denk wel dat ik wat soepeler ben gaan bewegen doordat ik geestelijk wat soepeler ben geworden ;-)
    En ik heb ontdekt dat die knoppenbalk waar die +1-knop aan toegevoegd is, wel weg te halen is, maar dat doe ik niet omdat ik het leuk vind als ik mijn berichtjes kan delen op facebook.
    Jij kunt die dus ook aanzetten als je dat leuk vindt.

    BeantwoordenVerwijderen