dinsdag 7 juni 2011

Kiezen voor liefde en gelukkig zijn


Vandaag trok ik deze kaart uit de ongelooflijk leuke en inspirerende stapel 'verwenkaarten' van Saskia de Bruin. Tegelijk met het lezen van de tekst werd de bron aangeboord.
Dit gaat over de oude Joyce. Ja, de oude, want ik merk dat het me steeds beter lukt om te kiezen voor liefde en gelukkig zijn. 
Gisteren mocht ik meedoen met een qigong-les hier in Utrecht. Het viel me tegen, want ja, ik was Emmie gewend. Na afloop heb ik de juf gewoon eerlijk gezegd wat ik zoek en niet gevonden had die avond, met de kanttekening dat ik het niet zo vreemd vond dat het me tegen gevallen was omdat ik vers uit een ander nest gestapt was waar ik me heel goed gevoeld had. De juf begon zich te verdedigen en dat was jammer, want dat had ze van mij helemaal niet hoeven doen. Het is haar manier van lesgegeven.
Waar ik zo blij van word, is dat ik me blijkbaar stevig genoeg voel om gewoon te vertellen hoe het zit. Er was geen gedraai, geen onzekerheid en ook geen beschuldiging of verwijt. Het was gewoon mijn ervaring. 
De juf kwam dus met allerlei argumenten waarom ze het deed zoals ze het deed en eindigde met de opmerking dat je je als nieuwe leerling ook moest durven overgeven aan een leraar. 
Voorheen zou ik op dit punt van het gesprek als een ontwortelde boom aan haar voeten gelegen hebben. Als ik al de moed had om mij uit te spreken, dan was er meestal geen energie meer over om me verder nog staande te houden. Zeker niet na zo'n argument dat onverwacht alles weer terug bij jou legt. 
Dit keer was het dus anders. Ik heb mijn ervaring serieus genomen en uitgesproken. Stond nog fier overeind en ga gewoon de volgende keer bij haar collega meedoen. 
Kiezen jullie vandaag ook voor liefde en gelukkig zijn?

Verwenkaarten
Saskia de Bruin
Uitgeverij de Zaak
ISBN 90-77770-09-7

4 opmerkingen:

  1. Goed zo, mooie boom!

    Heb jij nog leuke boekentips? Ik vertrek dit weekend op vakantie en heb al wel diverse boeken klaar liggen, maar nog niks luchtigs voor in de hangmat, ben helemaal uit de romans, weet jij nog iets?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thx.
    Boeken... Zorro van Isabel Allende, De Dina-trillogie van Herbjorg Wassmo, Joe Speedboat van Tommy Wieringa, De vrouw van de keukengod van Amy Tan, Kerewin van Keri Hulme (hoewel dit niet luchtig is), enzovoort. Kun je hier alvast iets mee?
    Oja, dat boek eten, bidden, beminnen, wat veel vrouwen zo heerlijk vinden, daar had ik halverwege genoeg van. Niet uitgelezen, maar ik ken er meer die het een heerlijk boek vonden en het wel uitgelezen hebben. Dat is met recht een luchtig boek te noemen ;-)
    Waar ga je heen en voor hoe lang???

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor de tips, behalve speedboot en eten bidden beminnen, kende ik ze niet, ik ga even bij de bieb kijken of ze te krijgen zijn.

    We gaan naar Luxemburg (paar daagjes terug naar jeugdherinneringen) en naar Zuid Frankrijk (Drome Provencale), lekker low budget, kamperen aan een riviertje, mmm, zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohh... klinkt erg goed, Marrit.
    Heeeel veel plezier gewenst! Ik hoor de verhalen graag hier in Utrecht bij een kop koffie met kaneelbroodje van Broodnodig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen