donderdag 9 juni 2011

Geluk delen

Ik lees in het boek "Tonglen - het pad van transformatie" van Pema Chödrön een hoofdstuk over het delen van geluk. Zoals altijd is ze weer heerlijk concreet.
De afgelopen jaren ben ik opmerkzamer geworden. Mij vallen nu ook de eenvoudigere en kortstondige geluksmomenten op. Het zijn er heel veel op een dag. Ik ga er niet meer aan voorbij, maar sta er even bij stil en waardeer ze enorm. Mijn leven is er veel rijker op geworden. Inderdaad lijkt het vaak alsof ik wakker ben geworden en eindelijk mijn leven beleef in plaats van dat ik het verslaap.
Gisteren heb ik met de kinderen Zweedse kaneelbroodjes gebakken. We hadden een perfect deeg gemaakt dat heerlijk elastisch aanvoelde tijdens het kneden. Er zat kardemom in, wat er een heel subtiele geur aan gaf. Later roken we ook de zoete geur van de kaneel, vermengd met de suiker en de gesmolten boter, waar we het deeg mee insmeerden. De kinderen vonden het heel leuk om te doen en ik heb prachtige foto's waarbij ze heel geconcentreerd aan het werk zijn.
Het was best een langdurige klus omdat het deeg twee keer moest rijzen, maar uiteindelijk kwamen er prachtig lichtbruine broodjes uit de oven. We hebben ze warm opgegeten. Echt heerlijk, zo'n vers en luchtig broodje.
Pema Chödrön nodigt ons uit om, naast het onwikkelen van deze opmerkzaamheid, nog een extra stap te maken. In dit tweede gedeelte van de beoefening spreek je de wens uit dat andere mensen er ook van kunnen genieten. "Ik wou dat iedereen hiervan kon genieten, of: Ik hoop dat iedereen een kans krijgt om hier ook van te genieten."
Door niet alleen met jezelf bezig te zijn, maar ook aan anderen te denken, oefen je je in het delen van je hart, van je mens-zijn. Dit kun je ook doen op pijnlijke momenten. Dan zou je je kunnen realiseren dat er anderen zijn die ook pijn lijden en vervolgens kun je de wens uitspreken dat je zou willen dat zij daar vrij van waren.
Nu ik zo aan het schrijven ben over gisteren, kan ik er weer van genieten. En met terugwerkende kracht wens ik jullie toe dat ook jullie ooit de kans krijgen om te genieten van het bakken en opeten van verse kaneelbroodjes. Het leuke is dat deze wens heel gemakkelijk uit kan komen. Gewoon even googelen op 'kanelbullar' of gewoon op 'Zweedse kaneelbroodjes' en de recepten rollen over je scherm.
Al je zintuigen openzetten en genieten maar!


2 opmerkingen:

  1. Ja, heerlijk is dat die opmerkzaamheid en maak je geen zorgen, ik geniet hier even heel hard mee met jullie kaneelbroodjes, de geuren komen zo door m'n scherm heen en het water loopt me in de mond, smikkel. Die ga ik zeker ook maken (en afgelopen week at ik er al een bij de Ikea... lekker, voor 50 cent incl. kop cappuccino, maar vast en zeker niet zo goed als die van jullie).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Neee... dat is niet te vergelijken, vrees ik. Maar goed ook, want anders zou je de hele toestand niet meer uithalen en dan mis je toch wel wat (het samen doen en het samen genieten van het resultaat en zo).

    BeantwoordenVerwijderen