maandag 7 november 2011

Leefregels

Zoals gezegd ruimde ik gisteren wat overvolle laadjes op. Ik vond er ook de tien leefregels die ik heb overgeschreven van Leo Fijens boek Ik wil dat je leeft. Hij heeft ze samen met de abt van Abdij Koninghoeven in Tilburg opgesteld. Het is een mooi lijstje:
  1. Trek je terug uit het dagelijks leven
  2. Kijk minder tv, luister minder naar de radio en lees minder de krant
  3. Maak gebruik van eeuwenoude rituelen
  4. Bid regelmatig
  5. Deel je tijd strikt in en hou je er aan
  6. Wees er alert op dat je telkens moet kiezen
  7. Neem de tijd om in het verborgene te wachten
  8. Verzoen je met je eigen tekorten en pijn
  9. Kies vaker voor het nutteloze leven
  10. Verlang naar God
Het is in elk geval een lijstje dat tot nadenken stemt. De eerste regel alleen al lokt vaak discussie uit. Hoewel ik het er grondig mee eens ben, vinden veel mensen dat het grote flauwekul is je terug te trekken. 'Je zal het toch hier op deze plek moeten kunnen,' is vaak het argument, 'dus dan kun je er maar beter op deze plek aan werken.' Het punt is alleen dat je in je dagelijkse situatie veel teveel wordt afgeleid door allerlei zaken die heel belangrijk lijken. Daardoor wordt het heel moeilijk om tot de kern van je ziel en dus ook tot je diepste verlangen door te dringen. Afzondering kan nodig zijn om jezelf in alle eerlijkheid in de ogen te kunnen zien.
Ook het vierde punt vind ik fascinerend. Bid regelmatig. 'Hier ben ik, ontsteek Uw licht in mij,' is al genoeg. Die ontvankelijkheid die uit dit korte zinnetje spreekt, vind ik heel mooi. 
In het verlengde van het bidden liggen de regels zeven en negen. In beiden ligt de rust van het zijn besloten, maar ook weer die ontvankelijkheid die nodig is voor groei.
Tja, en dan die nummer vijf. Dat is mijn ding. Is het een gebrek aan motivatie of een gebrek aan discipline dat me parten speelt, schreef ik al op mijn Prietplaatje van gisteren. En net toen ik me daar een beetje treurig over ging voelen, vond ik een ander papiertje met aantekeningen. Gemaakt tijdens een workshop met Pieter Frijters. Hij vertelde dat je niet moet doen alsof je slechts één doel hebt. Er spelen meerdere doelen tegelijkertijd en die zijn soms in strijd met elkaar. Het is dan zaak om in alle redelijkheid je wens bij te stellen. Kijk, daar kan ik weer wat mee.



2 opmerkingen:

  1. Het eerste lijstje klinkt al zachter dan dat het in het boek staat. Fijen begint elke regel met "Je moet...", dan kom ik in verzet. Ik moet helemaal niets. Ik wil misschien, maar ik moet niets. Dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt, dat had ik precies hetzelfde. Jammer dat ze dat zo geformuleerd hebben, wij zijn vast niet de enigen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen