woensdag 28 december 2011

Een pleidooi voor oppervlakkigheid

"Hoe zuiver onze ideeën soms ook lijken, ze kunnen nergens anders opkomen dan in het hoofd van een mens die zich niet kan losmaken van de toevallige omstandigheden waarin hij leeft," lees ik in het boek En toen wisten we alles - Een pleidooi voor oppervlakkigheid van Coen Simon.
Simon pleit voor een oefening van onze oppervlakkige blik. "... een blik die in het verlengde ligt van de wijze waarop de mens in de wereld staat. Met het bewustzijn van de menselijke tekortkoming dat we moeten handelen en beslissen zonder alle consequenties van dat handelen te kunnen overzien, zonder te kunnen ontkomen aan het eigen perspectief, de eigen horizon in tijd en ruimte."
Ik vind dit interessant, want het doet me denken aan mezelf als ik keuzes wil maken. Ik raak dan lamgeslagen van het idee dat er één beste optie zou zijn. Ik heb er al vaker over geschreven. Ik gedraag me "alsof alles geweten kan worden," zegt Coen Simon.
Maar... wat ik even vergeet is dat ik, net als de voetballer tijdens een wedstrijd, geen overzicht heb. Dat ik het moet doen met wat ik zie. Achteraf kun je over de wedstrijd napraten en zien dat sommige acties niet slim waren en anderen briljant.
Gisteren had ik het met manlief over de keuzes die gemaakt zullen moeten gaan worden. Waaraan zou ik het liefst mijn tijd besteden? Is daar een opleiding voor nodig en zo ja, welke? Ondertussen voel ik me bij tijd en wijlen wat ongelukkig daar op die drempel.
Ik zou graag geloven dat ik mij terecht oefen in geduld zodat ik straks in volle overtuiging ergens voor kan kiezen, maar af en toe ben ik bang dat ik me toch gedraag alsof alles (vooraf) geweten kan worden...



4 opmerkingen:

  1. In gevecht met de Drempewachters! In die etappe heb ik het volgende gedicht opgenomen (vertaald)

    VERDWAALD
    Sta stil. De bomen voor je
    en de struiken naast je zijn niet verdwaald.
    Waar je ook bent is de plek die 'hier' heet
    en je moet ermee omgaan als met een machtige vreemdeling
    die je vraagt hem te leren kennen en jezelf te laten kennen.
    Luister. Het woud fluistert:
    'Ik heb deze plek gemaakt,
    je kunt weggaan en weer terugkomen
    en zeggen: hier.'
    Geen twee bomen zijn hetzelfde voor Raaf.
    Geen twee takken zijn hetzelfde voor Winterkoning.
    Als de bomen en de takken jou niets zeggen,
    ben je werkelijk verdwaald.
    Sta stil. Luister.
    Het woud weet waar je bent.
    Laat het jou vinden.

    Misschien heb je er iets aan. Het origineel staat hier:
    http://knowthankyou.wordpress.com/2009/04/26/lost/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben er stil van, Hella, dank je wel voor dit prachtige gedicht en dus ook voor de inspiratie. Op momenten als deze ben ik zo ontzettend blij dat ik een blog gestart ben :^)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die meneer Simon slaat wel de spijker op z'n kop zeg. Lamgeslagen, alles vooraf willen weten, dat trekje is ook mij niet vreemd... Gewoon maar een stap zetten dus, is dat de suggestie van Simon? En zo ja, heb jij al een concrete stap in gedachten?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Daar ga ik morgen mijn mooie hoofdje eens over breken, Marrit. Maar dat 'gewoon maar een stap zetten' dat is het ook niet, hoor. Ook niet wat meneer Simon betreft, vrees ik. Maar goed. Morgen verder.

    BeantwoordenVerwijderen