zondag 11 december 2011

Zelfcompassie

"Als je voortdurend jezelf beoordeelt en bekritiseert, terwijl je tegelijkertijd probeert aardig voor anderen te zijn, trek je kunstmatige grenzen die er alleen maar voor zorgen dat je je van anderen afgescheiden en geïsoleerd voelt."

"Het vergt inzet om af te komen van die levenslange gewoonte om jezelf te bekritiseren, maar welbeschouwd is het enige wat er van je wordt verlangd dat je je ontspant, het leven voor lief neemt, en je hart voor jezelf openstelt."

Deze twee quotes komen uit het boek Zelfcompassie - stop jezelf te veroordelen van Kristin Neff. Ik had het een tijd geleden gereserveerd bij de bieb en eergisteren kon ik het ophalen. Wat een mooie timing!
Ik heb het eerste deel gelezen. Ik ben verrast te lezen dat ik het al zo bij het rechte eind heb. Ook Kristin Neff zegt dat het destructieve gedrag van extreme zelfkritiek niet meer dan een poging is om jezelf veiligheid te bieden en jezelf in het gareel te houden. Ik voel dat heel sterk.
"The great thing about self-compasion is that you are always there, you're there 24/7, to give yourself help when you need it most," zegt Kristin Neff tot slot op het eerste filmpje van haar website. Zo. Die kwam binnen en daar ben ik haar heel dankbaar voor.
Ik heb heel veel zin om die hang naar veiligheid en het gareel losser te laten en het avontuur weer aan te gaan. Ben dan ook benieuwd wat dit boek mij te bieden heeft. Kom er zeker op terug.
Nog een fijne zondag gewenst!



2 opmerkingen:

  1. Haar woorden doen je nu al goed, zo te lezen, mooi.
    En ik moet gelijk weer denken aan 'Liefde houdt zich niet bezig met wat zou moeten, maar met wat is' van Jeshua. Hij noemt daar waar jij over schrijft de overgang van ego (gedragenbewustzijn) naar hart(gedragenbewustzijn) en vraagt om de angst te herkennen die achter achter het destructieve en controlerende/beschermende gedrag zit en jezelf te vergeven om die angst. Poeh, een hele mond vol, maar oh zo waar allemaal. Deze Kristin Neff lijkt me ook interessant, eens kijken of ik een boek van haar kan regelen voor Drenthe. Hoe vind jij al die interessante dingen toch altijd weer?
    Veel moois gewenst in het losaten van het gareel.
    Liefs van Marrit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je! Jij ook, he? En heel leuk om Jeshua ernaast te leggen, daar hou ik wel van, van die dwarsverbanden die ons weer eens duidelijk maken dat het in wezen steeds om hetzelfde gaat: liefde en compassie voor onszelf en de wereld om ons heen.

    BeantwoordenVerwijderen