donderdag 15 december 2011

Ik heb de stilte lief

Heb de stilte lief boven alle dingen: zij zal je een vrucht aandragen
die in woorden onmogelijk beschreven kan worden.
In het begin zijn wij het, die onszelf dwingen te zwijgen.
Maar vervolgens groeit er uit ons zwijgen iets wat 
ons tot het zwijgen aantrekt.

Isaac van Ninivé
(Syrische woestijnmonnik, 7e eeuw)

In aanloop naar de retraite met Miek Pot die aanstaande zondag start, lees ik nog eens in De grote stilte. Het boek is één groot pleidooi voor stil worden, stil zijn, maar vooral: verliefd worden op de stilte. Volgens Miek Pot is stil worden synoniem met thuiskomen bij jezelf.
"Het is in de meditatie zo klaar als een klontje, zonder moreel oordeel maar met duidelijkheid en aanvaarding. Het is wat het is. In de stilte weten we. Dat wil zeggen dat we in contact komen met de kennis van het hart. En het hart weet."
In de stilte weet je. "Je hoeft geen doelen meer te formuleren, want dat wordt voor jou gedaan." Dit sluit heel mooi aan bij de les van Tara Brach over 'the backward step'. Ook Miek Pot is er van overtuigd dat ze niet ondanks, maar dankzij dit loslaten van doelen, zal bereiken wat goed voor haar is.
Ik heb ontzettend veel zin om zondag naar het dominicaner klooster in Huissen te gaan voor een korte meditatieweek. Mijn laptop gaat mee, dus ik kan ook tussendoor schrijven over mijn ervaringen daar.
Mocht je er enthousiast van worden, dan kun je zelf ook een retraite met Miek Pot meemaken, want ze geeft er nog twee in de eerste helft van het nieuwe jaar.


7 opmerkingen:

  1. Beste Joyce, ik wil je vast een heel fijne week toewensen, met mooie ontmoetingen in en met jezelf. Groet, Katja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Katja, voor je lieve wens.
    Het leuk is dat ik die dagen niets hoef, alleen maar 'wakker zijn'. Vreemd hoe ik dat zo duidelijk zie als het om een meditatieweekje gaat, maar is het wel zoveel anders in het dagelijks leven?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijzonder dat je een stilteretraite met Miek Pot doet Joyce. Hoop dat je een goede week hebt. Ik ga weer voor de schrijfretraite in Koningshoeven. Ook bijzonder veel zin in.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik zag het. Super! Heel veel plezier en inspiratie gewenst. Doe je Christine de groeten van mij? Ben benieuwd naar je ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waar zag je dat? Ik zal de groeten overbrengen. En ik ben zelf ook heel benieuwd wat het deze keer zal brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou, ik wist niet dat jij mee zou doen, maar dat Christine weer een schrijfretraite in abdij Koningshoeve organiseerde.
    Goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ;). Jij ook goed weekend en natuurlijk een heel goede retraite! Maar ik las dat je je laptop meeneemt, dus wie weet zien we nog wat blogjes :).

    BeantwoordenVerwijderen