zondag 25 december 2011

Gelukkig kerstfeest!

Vandaag is het kerstmis en wij zijn voor het eerst gewoon thuis met ons gezinnetje. 
Ik merk op een dag als deze hoezeer ik toch hecht aan tradities. In elk geval meer dan manlief, die er he-le-maal niets mee lijkt te hebben. Voor hem is deze dag een rustdag en in wezen een dag als alle anderen. 
Omdat niemand mee wilde naar de kerk, ben ik alleen naar het centrum gefietst. Ik heb voor het eerst van mijn leven een dienst meegemaakt in een protestants-christelijke kerk: de Domkerk. 
Het was echt anders dan ik gewend was vanuit de katholieke missen. Vooraf werd de gang van zaken tijdens de dienst doorgesproken en zelfs werden de liederen even geoefend. De dirigent was niet erg tevreden, deed nog even voor hoe wij stonden te zingen en vergeleek ons met pinguïns die hun eieren kwijt waren. Het was eigenlijk heel grappig, maar ik was eerlijk gezegd tegelijkertijd te verbouwereerd om er om te kunnen lachen. Heel vreemde start van de dienst vond ik het.
De dienst verliep verder goed en het koor zong prachig. Helaas maar één Bach-cantate waar wij naar mochten luisteren. Dat hadden er van mij meer mogen zijn.
Al met al een bijzondere ervaring. Ik sprak er achteraf met manlief over en zei dat het toch goed doet om ééns per week geïnspireerd te worden tot goed leven. De dominee sprak vanochtend bijvoorbeeld over Het Woord als begin van alles en over woorden / spreken in het algemeen. Hoe woorden vaak bij iedereen iets anders oproepen en voor verwarring kunnen zorgen. De boodschap van een preek is vaak een open deur, maar ik vind het dan toch wel fijn om het weer eens te horen en wellicht met een positief voornemen de kerk uit te lopen.
Ik wens ik jullie allemaal een heel gezellig kerstfeest toe!



7 opmerkingen:

  1. Wat mooi dat je naar de Domkerk bent geweest voor een dienst, lijkt me fijn om bij te wonen. En het klinkt ook wel hilarisch die dirigent, mooi beeld van die pinguins.
    Voor jou ook een gezellige kerst met je gezin gewenst (misschien kan je manlief nog in de kerstsferen brengen met iets heel lekkers op zijn bord? Ik merk dat dit bij mij wel werkt, word heel blij van de lekkere hapjes waar wij onszelf mee verwennen, smul).
    Liefs,
    Marrit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, he, lekker eten is fijn. Wij hebben daarnet voor het eerst gegourmet. Ik mocht een gourmetstel lenen van de ouders van een vriendje van S. Wij hebben vroeger thuis veel gegourmet, maar met de kinderen had ik het nog nooit gedaan. Manlief bleek het ook nog nooit gedaan te hebben!
    Dus dat was leuk, gezellig en lekker. Heb voor de vleesjes lang in de rij gestaan bij de scharrelslager, maar ze waren dan ook heerlijk.
    Zit je nu trouwens in Drente?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij ook een heel gelukkig kerstfeest Joyce!
    Ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die toch naar een kerk moet gaan met deze dagen, ook al ben ik dan de enige in het gezin.... Moet ik soms de kinderen niet dwingen cq. toch iets meer stimuleren om mee te gaan, zij het met enige tegenzin? Kweenie, heb morgen nog een dag....... Wel apart zo'n dienst ja, lijkt me. Haha..... Gr. Lucy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Persoonlijk denk ik dat dwingen sowieso een averechts effect heeft. Ik vertel gewoon naderhand hoe het geweest is en wie weet heeft er de volgende keer iemand zin om mee te gaan.
    Maar lees ik het nu goed dat jij vindt dat je MOET gaan? Ik ging echt alleen omdat ik er zelf zin in had, anders zou ik echt niet gegaan zijn hoor!
    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad ik vier dit jaar kerst (en mijn verjaardag/de 28e) in Drenthe, eens heel anders dan anders, maar verfrissend en leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oja, er is trouwens in de Laurenskerk in Rotterdam elke 3e zondag van de maand om 19uur een Cantate-dienst, wil ik al heel lang heen, zin om een keer mee te gaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hee, dat is een leuk idee, gaan we doen, Marrit!

    BeantwoordenVerwijderen