dinsdag 27 december 2011

Zitten, Zijn en Zwijgen

Het voornemen is om vanaf nu niet één keer, maar twee keer per dag een half uurtje te gaan zitten. Met zitten bedoel ik mediteren. Zitten en zwijgen. Zijn. Open staan voor wat er is. Loskomen van mijn ego en alle identificaties die ermee samenhangen. Uit mijn eigen verhaal stappen.
Tot mijn grote vreugde heb ik steeds meer de ervaring dat ik in die stilte, op mijn tocht, in dat zwijgen, ook daadwerkelijk voorwaarden-scheppend bezig ben. Meer dan dat ik ergens vandaan aan het vluchten ben: weg van het lawaai, het gedoe, de verwachtingen en verantwoordelijkheden.
Het wordt me steeds helderder dat die stille ruimte de plek is waar vandaan gestart moet worden. Als ik vanuit het rumoer, de onrust en de angst vertrek, dan blijf ik naderhand zitten met een gevoel van vervreemding en dus van eenzaamheid.
Hoe doe ik dat in het dagelijks leven? Hoe stap ik uit mijn verhaal en blijf ik in verbinding met die bron diep in mij? Door stil te zijn, te zwijgen en te mediteren leer ik mezelf kennen en wordt duidelijk waar het grote geluk te vinden is, hoe ik mezelf kan geven wat ik nodig heb. Ik stap twee keer per dag doelbewust uit mijn verhaal en ervaar wie ik ben: "een deel licht en een deel duisternis", zegt Miek Pot. "Dat is de grote uitdaging gedurende de contemplatie. Het zijn geen tegengestelden maar delen van dezelfde medaille: jij."
Ik voel heel sterk dat zitten, zijn en zwijgen in mij de ruimte en de vrijheid scheppen die nodig zijn om te weten waar ik naar toe wil.
2012 draagt de belofte in zich een heel bijzonder jaar te worden.


illustratie: Barbara Tammes

4 opmerkingen:

  1. "uit je verhaal stappen" is voor mij een radicale nieuwe gedachte - vereist beschouwing!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Blijf uit je verhaal," zei Miek regelmatig terwijl wij zaten te mediteren. Dat is een hele belangrijke, merk ik, want ik gebruik het zinnetje ook in het dagelijks leven.
    Het komt er op neer dat je zuiver leert waarnemen. Dat je in het hier en nu blijft en je niet laat meeslepen door van alles en nog wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtig plaatje van dat kopje thee Joyce, heb je dat zelf getekend? M.n. dat theezakje met 'vertrouwen' spreekt me aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Mettje: Ik heb de illustratie uit de Happinez gefotografeerd. Helaas dit keer niet opgeschreven wie ze maakte... Maar idd zijn ze heel mooi, ik heb er nog meer en zal er even achteraan gaan, wie weet achterhaal ik de naam van de illustratrice nog.

    BeantwoordenVerwijderen