donderdag 8 december 2011

Het verlangen

Ik lees Zweven op de vleugels van de ziel van Oriah Mountain Dreamer. De kracht van creativiteit, daar gaat het boek over. Ik lees dat wat ik tegenwoordig zo graag doe, niets met creativiteit te maken heeft: "Hoewel routinematige bezigheden zoals afwassen of sneeuwruimen, mits met aandacht gedaan, inzicht en vreugde kunnen schenken, laat de voorspelbaarheid van het verlangde resultaat weinig ruimte voor creativiteit, oftewel de impuls van de taak zelf is voldoende om hem te volbrengen."
Het is waar wat ze zegt. Daarom ben ik diep van binnen zo treurig. Creatief werk vereist moed en een open geest. Het vraag erom dat ik iedere keer weer opnieuw begin alsof het de eerste keer is. Het vraagt van mij dat ik het onvoorspelbare, het onbekende instap. "Het idee dat we slechts één keer hoeven te beginnen, dat als we eenmaal zijn begonnen het vanzelf makkelijker zal worden om de tijd, de energie, de inspiratie of de lijn erin te vinden, kan het werk tot een abrupt einde brengen," zegt Oriah.
Heel goed, want dat is één van de mythes waarmee ik af te rekenen heb. Ik ga samen met Oriah de kunstenares in mij verleiden, tot leven te wekken. Vandaag wordt een studie/werkdag. Mijn diepste verlangen is weer eens blootgelegd. Ik voel weer wat stromen.
Vanochtend zaten er twee opmerkelijke boodschappen in mijn mailbox. Eén van Pema Chödrön en één van mijn nichtje A. die een prachtige surprise had gemaakt voor school. Beide berichten maakten mij bewust van wat er leeft in mij: allelei opstakels en muren die ik met een onbevooroordeelde nieuwsgierigheid kan benaderen, maar ook een diep verlangen om mooie dingen te maken.

"Om ons te verbinden met het creatieve proces, om elke dag ten volle te leven, moeten we de weg terug zien te vinden naar onze bereidheid om steeds opnieuw te beginnen." (blz. 43 Zweven op de vleugels van de ziel)


kunstwerk van mijn nichtje A.

5 opmerkingen:

  1. Het is een prachtig boekje dat ik elk jaar wel weer eens een keer herlees. Ergens schrijft Oriah ook over tijd om in het vuur te staren. Tijd om gewoon op een stoel te gaan zitten en te wachten op een impuls. Dat blijf ik een prachtige oefening vinden. Het vraagt namelijk om lef en durf. Soms kun je "zomaar" een uur zitten zonder iets te willen, zonder impulsen. Jezelf toestaan om niets te doen is ook voor creativiteit van belang, maar wanneer doen we dat? Meestal niet omdat we dat labelen als "nietsen", niets produceren, niet bezig zijn. Dan is onze innerlijke criticus te zeer aanwezig om werkelijk tot het horen van hartsverlangens te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat kunnen we veel leren ook van onze kinderen. Ik leer dagelijks van mijn creatieve dochter. Laatst vroeg ik: "wat ben je aan het tekenen?" "Geen idee, ik teken gewoon." Door gewoon te beginnen, elke dag, keer op keer, ontstaan de meest prachtige dingen, zie ik bij haar. Het resultaat is voor haar nagenoeg niet van belang. Succes met je zoektocht! En: ontzettend leuk dat je een 'follower'van mijn blog bent geworden! Dank je wel!
    Hartelijke groet, Marije

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik heb het nu van de bieb geleend, maar overweeg het inderdaad gewoon te kopen. Alles wat ik vandaag voor de vuist weggeschreven heb naar aanleiding van haar vragen, heeft alweer wat helderheid gebracht.
    Ik word gewoon het blijst van mooie dingen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Joyce, volgens mij is het nieuw niet meer te koop, maar via boekwinkeltjes.nl kun je er misschien nog wel aankomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kende het boek niet, ga het vanmiddag uit de bieb halen, klinkt interessant!
    Liefs van Marrit

    BeantwoordenVerwijderen