vrijdag 13 januari 2012

Bouw je eigen luchtkasteel

Gisteren was ik weer eens in de stad. Liep even De wijze kater binnen en mijn oog viel vrijwel meteen op het boek van Barbara Sophia Tammes: Handboek voor het bouwen van je eigen luchtkasteel - fantaseer jezelf gelukkig. Barbara blijkt de illustratrice te zijn van de prachtige theekopjes-illustraties die ik illegaal uit de Happinez gefotografeerd had.
Het is zo'n ontzettend leuk en blij makend boek, dat ik het gewoon meteen aangeschaft heb.
Barbara Tammes verleidt je in dit boek terug te keren naar de kinderlijke fantasiewereld die we als serieuze volwassenen ver achter ons gelaten hebben. Je wordt je bewust van je verlangens.
"Iedereen zou een eigen luchtkasteel moeten hebben. Om zich terug te trekken. Om een plek te hebben waar je je helemaal thuis voelt. Waar jij het helemaal voor het zeggen hebt en alles is zoals jij het wilt. Een plek met onbegrensde mogelijkheden." ... "De binnenkant van je hoofd zou je favoriete plek op de wereld moeten zijn. Maak het mooi, fantaseer."
Allereerst krijg je van Barbara de sleutel. Voor de ontvangst moet je het contract even goed lezen en daarna ondertekenen.
"Ja, ik geef mijzelf toestemming om volledig doelloos, nutteloos, zinloos, zorgeloos, compromisloos en eindeloos kinderachtig te fantaseren over dingen die geweest hadden kunnen zijn, over dingen die nooit gaan komen maar wel mooi zijn en prettig aanvoelen, over dingen zoals ik wil dat ze gaan zijn. Ik ga accoord dat het me niks hoeft op te leveren en dat mijn tijd zomaar eens totaal maar dan ook totaal verspild kan zijn."
En dan kun je lekker gaan ronddwalen in dat luchtkasteel. Je kunt bijvoorbeeld een kijkje nemen in de keuken, "de plek waar je naartoe kunt gaan als je in het werkelijke leven wordt overspoeld door impulsen en informatie, om te bedenken wat je wel en niet tot je wilt nemen."
Heerlijk. Mooi vormgegeven en fijn geschreven. Let op: zit je krap bij kas, kijk dan of ze het bij de bieb hebben (hier in Utrecht wel) want als je het eenmaal in je handen hebt, kun je het niet meer laten liggen!


illustratie: Barbara Tammes

2 opmerkingen:

  1. Dat klinkt als een goed boek! Het schijnt in veel opzichten heel nuttig te zijn om zo bezig te zijn met visualiseren en ik heb die 'tool' dan ook weer aangereikt gekregen in het programma van de Belg; elke dag minimaal 1x een geleide 'relaxatie' doen waarin je wordt gevraagd je voor te stellen hoe je wilt zijn en waar/met wie/etc. dat zet gelijk weer allerlei deurtjes open en maakt dat ik in gedachten regelmatig mijn ezels aai, van mijn adembenemende uitzicht geniet en heel leuk werk doe :).

    Ingewikkeld gedoe trouwens met ID's en reageren bij blogger, ik wil zo graag met kindvanhetlicht.nl hier reageren, maar dat lukt niet, omdat de openid-referenties niet kunnen worden geverifieerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wil je deze even linken op mijn blog, bij de inspiratiebibliotheek?
    Ik lees dat er overal mensen problemen hebben bij blogger, ze zijn ermee bezig.

    BeantwoordenVerwijderen