dinsdag 17 januari 2012

Zijn ogen, handen en voeten zijn




Christus heeft nu geen ander lichaam op aarde dan het jouwe,
    geen handen dan de jouwe,
    geen voeten dan de jouwe,
van jou zijn de ogen waardoor Christus met mededogen naar
de wereld kijkt;
van jou zijn de voeten waarmee Hij rond gaat goede daden ver-
richtend;
van jou zijn de handen waarmee Hij de mensen nu zegent.

Teresa van Ávila

Deze tekst van Theresa van Ávila draag ik nu een aantal dagen met me mee. Het laat me niet los. Christus heeft bij zijn dood alles uit handen gegeven, maar wij leven nu op deze aarde. Ik leef nu. Ik ben zijn ogen, zijn handen en zijn voeten.
Toen ik daarnet ging zitten voor de meditatie voelde ik weer hoe hard ik probeer ergens te komen. Het is pas goed als ik die onderneming op poten heb. Ik voelde haarfijn hoe ik in deze houding voorbij ga aan wat mij werkelijk te doen staat.
De tekst van Theresa van Ávila herinnert mij aan het wezenlijke van leven. Een Goed Leven is niet een succesvolle onderneming opgezet hebben. Een Goed Leven heeft er alles mee te maken hoe ik in staat ben te zien en te handelen met Christus ogen, handen en voeten. 
Ik heb het weer eens goed tot me door laten dringen en gevoeld hoeveel rust het me gaf. Niet doordat deze boodschap gemakkelijk zou zijn, alsof er niets van me gevraagd wordt, juist niet, maar wel doordat deze boodschap een hele duidelijke, indringende waarheid verwoordt voor mij.
Ik leef nu. Ik ben hier om deze waarheid uit te dragen en mijn onderneming gaat er deel van uitmaken.

5 opmerkingen:

  1. In plaats van Jezus kun je ook God lezen. Jezus was zich bewust van zijn Goddelijke oorsprong en droeg dat uit als een verlicht mens.
    Ik streef er dus naar te kijken met de blik van die verlichte mens: vrij van oordeel en vol compassie. Ik streef er naar te handelen vanuit de verbinding met de Goddelijke Bron diep van binnen.
    Blijkbaar denk ik dat ik mezelf nader moet verklaren als ik de woorden Jezus en God gebruik. De woorden roepen maar al te vaak associaties op die ikzelf niet voor ogen had toen ik het stuk schreef...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie tekst, voelbaar. Ik vind Jezus in deze context beter denk ik, beeldender, bestaat dat woord? Ik bedoel dat ik God niet zo met een lichaam associeer, terwijl Jezus wel een mens van vlees en bloed was. Grappig dat ik vandaag een verhaal met dezelfde strekking schreef, maar er de dieren bij haalde, het draait uiteindelijk allemaal om compassie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat klopt. Het was ook zo bedoeld, dus daar moet ik dan ook niet meer aan tornen he? Die toevoeging van mij is uit onzekerheid geboren en dat maakt het er meestal niet beter op ;-)

      Verwijderen
  3. niet meer verlangen naar wat dan ook
    enkel een verlangen om te ontwaken
    en dan ook dat verlangen uiteindelijk loslaten las ik onlangs ergens

    BeantwoordenVerwijderen