woensdag 18 januari 2012

Hoe word ik een vroege vogel?

Vandaag, of moet ik zeggen vannacht, werd ik weer eens om 5.00 uur wakker. Het gebeurt me vrij vaak de laatste tijd. Klaarwakker was ik. De gedachte kwam bij me op dat ik net zo goed op zou kunnen staan. Dat deed ik niet, ik sliep meteen weer in. Ik ben Malle Pietje niet.
En toch.
Voor vandaag had ik bedacht mijn dagritme weer eens onder de loep te nemen. Vroeg opstaan vind ik toch wel heel stoer. Ik benijd die vroege vogels. Wayne Dyer bijvoorbeeld. Die heeft al gemediteerd en geschreven voordat ik mijn bed uit kom.
Na wat rondstruinen op het internet, ben ik tot de volgende aanpak gekomen:

  • Simpelweg mijn slaaptijd twee uur naar voren schuiven blijkt niet te werken
  • Ik ga naar bed als ik moe ben en doe 's avonds geen actieve dingen meer (deed ik toch al niet)
  • Ik sta iedere dag om 5.00 uur op
  • Na verloop van tijd zal blijken dat ik minder uren slaap (van 8 naar gemiddeld 6.5)
  • Ik heb iedere ochtend twee uur meer levenstijd te pakken waarin ik kan mediteren en schrijven

Het schijnt dat mijn lichaam zich op deze manier het beste aanpast aan mijn slaapbehoefte. Ben ik een keer later naar bed gegaan, dan zal ik de volgende dag wellicht eerder moe zijn en vroeger gaan slapen. 
Nu nog gemotiveerd blijven. Het plaatje is heel helder en wat ik zie bevalt me.  


vroege vogels - National Geographic.nl

5 opmerkingen:

  1. ppffff....klinkt goed....nu nog doen....ik houd het nog maar even bij het oude...veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Nou, nodig, niet per se, maar ik merk dat ik niet fit opsta, terwijl ik al een paar keer gemerkt heb dat ik om 5 uur klaar wakker ben. Leek me de moeite van het onderzoeken waard.
      Ik heb gewoon het gevoel dat mijn slaapritme niet optimaal is. Dat ik gewoon te lang slaap. Later naar bed gaan is geen optie, want om een uur of half elf ben ik gewoon moe.
      Geen strengheid. Dus. Hoewel ik wel een paar weken strengheid wil betrachten om het een eerlijke kans te geven ;-)
      Ik hou jullie op de hoogte.

      Verwijderen
    2. Hella, ik kom terug op mijn antwoord.
      Ja, dat is streng.
      Nee, dat is inderdaad niet nodig.
      Ik ga het zo doen: Word ik wakker om 5 uur (of half 6 of 6 uur of...) en ik voel me fit, dan sta ik gewoon op.
      Dat is alles wat nodig is.
      Dus.

      Verwijderen
  3. Strak regime hoor, jij liever dan ik :). Ik heb ooit een week geprobeerd (ohnee, dat was om 6uur opstaan) om het na een week doodmoe op te geven. Ben benieuwd hoe het jou zal vergaan.

    BeantwoordenVerwijderen