woensdag 25 mei 2011

Nieuwe ronde...

...nieuwe kansen!
Niet het UWV, maar een andere instantie gaat mij ondersteunen bij het vinden van werk. Zij betalen mijn uitkering en zij willen mij dus weer aan het werk hebben. Gisterenmiddag was er door deze instantie een informatiebijeenkomst georganiseerd waarin uiteengezet werd wat er van mij verwacht wordt, maar ook wat er voor mij te halen valt. Dat blijkt nog best veel te zijn en dat is goed nieuws, want mijn ervaringen met het UWV zijn niet bijzonder positief te noemen.
"Nee mevrouw, het UWV heeft geen middelen om u te begeleiden op weg naar andersoortig werk. U zult het echt zelf moeten doen," zei de meneer van het UWV, die zich mijn werkcoach noemde. Natuurlijk moet ik het zelf doen, maar het is toch wel fijn als er iemand (met verstand van zaken) met me mee kijkt in deze onzekere tijden. Gisterenmiddag bleek dat deze meneer zich onterecht als mijn werkcoach opgeworpen had en dat ik hem mag vertellen dat ik niet langer van zijn diensten (welke?) gebruik zal maken.
Meestal zie ik pas achteraf wat voor een impact de dingen op me hebben. De medewerker van het UWV was niet op de hoogte van het bestaan van de instantie die mijn uitkering betaalt en heeft mij gewoon laten zwemmen. Dat vond ik niet leuk en ik werd er behoorlijk onzeker van.
Toch hebben de afgelopen weken mij ook iets goeds gebracht. Ik heb me in die onzekerheid staande gehouden. Ik ben niet als een kip zonder kop ergens heen gaan zwemmen, maar gebleven waar ik was. En op die plek heb ik mijn zin in schrijven ontdekt en acties ondernomen. Nu ben ik redactielid en heb ik al een schrijftraining achter de rug. Dat is toch heel mooi.
De meneer van de voorlichting vertelde ook dat het niet altijd goed is om mensen meteen te gaan begeleiden. Er zijn mensen die dan te zeer gaan leunen op die hulp en vergeten dat het hun eigen weg is die ze moeten gaan. Ik sluit niet uit dat ik ook zo iemand zou zijn geweest.
Nu kan ik alleen maar blij zijn met deze ontwikkelingen. Ik begin bij mezelf een enthousiasme voor schrijven te voelen en dat is een mooi uitgangspunt voor verdere begeleiding. In tegenstelling tot het gebrek aan mogelijkheden bij het UWV, is bij deze club wél vanalles mogelijk.

1 opmerking:

  1. Ha,
    Leuk dat je een kijkje bent komen kijken
    op mijn blog.
    Kom hier ook zeker nog eens terug!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen