maandag 16 mei 2011

Ruimte scheppen

Er ligt hier al een week een oude Happinez op tafel. Gisteren zag en las ik pas het artikel over opruimen. Je huis als spiegel.
Sinds ik gestopt ben met werken, voel ik die enorme behoefte helderheid te creëren. Van binnen, maar dus ook in mijn huis. Al die jaren van overvraagd zijn eisen hun tol. Ik zie al gauw door de bomen het bos niet meer. En zodra dat gebeurt ruiken die negatieve overtuigingen hun kans. "Zie je wel, je kunt het niet. Zie je wel, het wordt niks met jou." Dat soort narigheid. 
Door mijn omgeving zo helder en transparant mogelijk te maken creëer ik de broodnodige rust, want er komen gedachten op die mij sterken. "Goh, wat goed dat ik even doorgepakt heb op de overloop. Ziet er fijn uit zo." 
In het artikel zegt Nina Elshof, deskundige op het gebied van de Chinese feng shui, dat wanorde in huis voor chaotische chi en daarmee voor chaos en verwarring in je leven zorgt. "Voorwerpen die in de weg staan, waar je nog een besluit over moet nemen of die kapot zijn, liggen niet gewoon in je huis, maar zenden voortdurend signalen uit. Elke keer dat je ze ziet, is er iets in je dat ze registreert, zich irriteert en voelt: Oja, daar moet ik nog iets mee! Als die aandachtvragende stoorzenders kosten energie. Ze zijn een vorm van stress, waardoor je levenslust en je vermogen te groeien afnemen, want ze houden je van de zaken af waar het werkelijk om gaat in het leven."
Dat herken ik. Wat ze verderop in het artikel zegt herken ik ook, namelijk dat troep een stille getuige kan zijn van het onvermogen om te kiezen. Dat al die rondslingerende voorwerpen vragen: wat wil je met mij?
Ik voel mij gesterkt door wat ik gisteren gepresteerd heb, maar ook door dit artikel. Er staat namelijk nog een schuurtje in onze tuin. Het is voor de helft gevuld met spullen die er geheel gerechtvaardigd liggen (tuinspullen, gereedschap e.d.) maar daarnaast staat het vol met dingen die we niet meer nodig hebben, niet meer willen of gewoon kapot zijn en naar de sloop moeten.
Volgens mevrouw Elshof is dit opruimen "waar het begrip 'onthechten' echt over gaat: over het op orde brengen en houden van je leven, zodat je altijd in het hier en nu kunt zijn. Er is geen -emotionele- rommel die je verbindt met het verleden of de weg naar de toekomst blokkeert, maar vrijheid en ruimte om te zijn wie je bent." 
Hartstikke goed gezegd. 
Vandaag gaat al het oude speelgoed uit onze schuur naar de speelgoedbank in Nieuwegein. Stap 1 in het leegruimen van de schuur. 

(NB. Mijn nieuwe Kronan schijnt 'een roestbak' te zijn, hoor ik van alle kanten, dus die krijgt t.z.t. een plekje in de schuur, weg van de fietsen van het gepeupel onder het afdak).

2 opmerkingen:

  1. Heerlijk om dit weer even te lezen (had het artikel laatst ook al gelezen en er volledig mee ingestemd), want het sterkt mij ook om de opruimklus die voor me ligt op te pakken, ik had daar deze week vanaf vandaag voor ingeruimd en ben dankbaar voor de regen van dit moment. Klopt helemaal van die stoorzenders en blokkerende energie, innerlijke chaos geeft dat en uiterlijk word ik ook gek als ik een keukenkast open en de inhoud naar buiten valt...
    Ik kijk ook al uit naar de voldoening erna.

    Prachtig trouwens jouw wolkenmoment gisteren op je blog, ik kon 'm helemaal meevoelen, mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, die keukenkastjes... Heb wel al een lade met allerlei soorten lepels, kurkentrekkers, blikopeners e.d. leeggehaald en maar de helft teruggelegd. Heerlijk. Nu kan de la weer dicht zonder dat er eerst mee geschud moet worden ;-)

    Succes vandaag. Stel jezelf maar iets fijns of lekkers in het vooruitzicht, dat helpt bij mij altijd goed.

    BeantwoordenVerwijderen