woensdag 18 mei 2011

Stel niet uit tot morgen...

... wat gij heden kunt doen, luidt het prachtige spreekwoord. Van uitstel komt afstel. Nog zo'n mooie.
Nu ik de bovenste woonlaag op orde heb, wil ik dat ook graag zo houden. Ik moet zeggen dat ik mezelf daarin (op het moment) heel gedisciplineerd gedraag. Het leuke is dat ik er een trots gevoel aan over hou.
Een voorbeeldje. Ik zag dat de was die ik te drogen had hangen op de overloop, opvouwen kon worden. Dat heb ik toen meteen gedaan en daarna alles op de goede plekken opgeborgen. Voorheen verzamelde de schone handdoeken zich in stapels op de wasmachine en lagen er stapeltjes met kleding van de kinderen op de grond. Er hing daar ook een groot schilderij van mij waar ik niet zo blij mee was en dat heb ik gisteren weggehaald. Het was gewoon niet goed en dan moet ik het ook niet ophangen. Zelfs niet boven het wasrek.
Als ik nu boven kom, word ik iedere keer weer blij van die opgeruimde en lege aanblik.
Gewoontes zijn zo gek nog niet. Het kost even wat discipline om ze te creëren, maar dan heb je ook wat. Dan doe je de dingen gewoon omdat je weet dat het goed is dat je ze (op die manier) doet. Dan stel je ze niet iedere keer ter discussie en gaat het gewoon zo. Ik drink bijvoorbeeld 's ochtends als eerste een groot glas heet water met een halve uitgeperste citroen. Dat doe ik al jaren en dat bevalt me uitstekend. Het schijnt een zuiverende werking te hebben op je gehemelte en goed te zijn voor je lever.
Zo heb ik ook geprobeerd van het mediteren een gewoonte te maken. Dat lukte me minder goed. Het blijkt dat ik af en toe gewoon geen zin heb en als ik het dan toch doe, dan zit ik daar mijn tijd uit te zitten en gaat het zijn doel voorbij. Ik ben er dus flexibeler in geworden. Mediteren als ik er behoefte aan heb. Ben er nog niet uit of ik dit een goede ontwikkeling mag noemen. Daar kom ik vast nog eens op terug.
Vandaag, heden, ga ik in de woonkamer wat opgehoopte spullen wegwerken. Ja, ik weet het, je kunt alles overdrijven, maar dat is echt nog niet aan de orde. Geen zorgen dus daarover.

1 opmerking:

  1. Mmmm, lekker, dat klinkt als een goeie balans en flow. Oja, die was laten liggen... ik probeer dat ook af te schaffen en gelijk op te ruimen, wat nou juist een heel fijn meditatief klusje is en mij altijd weer laat zien dat je eigenlijk de hele dag door kunt mediteren. Inderdaad geen zorgen dus.

    BeantwoordenVerwijderen