dinsdag 3 mei 2011

Stiltehuis

Vandaag droomde ik weer eens van mijn eigen stiltehuis.
Een huis waar iedereen die rust en stilte zoekt, welkom is. Een huis zonder religieuze stempel, maar waar de kamers lijken op de cellen van de kloosterlingen. In mijn huis is ook een gezamenlijke ruimte om te mediteren, te bidden of gewoon samen stil te zijn. De maaltijden worden net als in de contemplatieve kloosterordes in stilte genoten en wanneer het weer het toelaat eten we buiten. Er worden uitsluitend biologische ingrediënten gebruikt. Je wandelt vanuit het huis zo de natuur in.
Het lijkt me heel mooi om verantwoordelijk te zijn voor het reilen en zeilen in dit huis. Mensen te kunnen bieden waar ik zelf zo vaak naar verlang: een plek waar je even sober en stil leeft en je overgeeft aan de structuur die geboden wordt in de vorm van dagelijkse meditatiesessies en maaltijden. Verder is er niets en hoeft er niets.
Ik koester deze wens en hoop hem ooit in vervulling te zien gaan.



4 opmerkingen:

  1. Wat een fijne, mooie stukken weer, Joyce!
    Ken je dit? http://www.stiltehuis-nijmegen.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je, Ingrid!
    Ik ken het inderdaad, hoewel ik er nooit zelf geweest ben omdat ik buiten hun (jongere) doelgroep val. Gisteren heb ik met een van de initiatiefnemers gesproken om eens te horen hoe zij begonnen zijn.
    Leuk hoe alles in mekaar haakt, he?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ongelofelijk (weer), ik loop met hetzelfde idee rond (schreef er hier al over http://paysannedanslavilleaccidentellement.blogspot.com/2011/03/lomo-saturday-mediterrane-droom.html) en ben er sinds een week serieus mee bezig, ik ga er vanaf nu voor en het gekke is dat ik mezelf en mijn plan nu juist serieus neem sinds ik meer en meer met beide benen op de grond sta (geaard ben)...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, zeg, het moet niet gekker worden, Marrit!
    Ik heb je stuk net gelezen. Mooi beeld ook, daar in dat warme buitenland, klinkt heerlijk.
    Ik ga je even een mail sturen, want was even teveel aan het reageren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen