dinsdag 16 augustus 2011

Levensboom

Vanochtend weer eens gemediteerd. Het viel me meteen op hoe het voor mij te maken heeft met de verbinding tussen beneden (de bron) en boven (de werkelijkheid zoals ik hem waarneem met mijn zintuigen).
Mediteren herstelt de verbinding.
Wat ik ook merkte was dat die verbinding wegviel zodra ik ging denken. Het is alsof ik de luiken dichtgooi op het moment dat ik aan het denken sla. Pas als ik er mee stop, ervaar ik weer openheid. Dat denken gebeurt blijkbaar in afzondering, ergens binnenin mijn hoofd.
Er waren stukken in de tijd dat ik nergens aan dacht, me bewust was van mijn 'open ogen' achter mijn gesloten oogleden en alle andere zintuiglijke indrukken en tegelijkertijd van de oneindigheid daar diep beneden in mij. En toch lag er een vliesje over deze ervaring. Het is een vliesje dat het verschil maakt tussen 'het doen' en 'het zijn' denk ik. Daar lijkt het althans op. Ik kan me herinneren dat ik bij Miek Pot meemaakte dat dit vliesje tijdens het mediteren openscheurde, als een wolkenlucht die opentrekt, waarna alles glashelder werd.
Ik zou zo graag de dingen vanuit die helderheid kunnen doen. Het is mij een vermoeiende bezigheid, dat sluiten en openen de hele tijd. Daarvan ga ik willen dat ik niets zou hoeven, zodat de luiken open kunnen blijven. Maar alleen maar zijn, daar blijft een mens niet van in leven. Er zal toch echt af en toe iets gedaan moeten worden.
Zoals ik het nu zie zou ik die momenten dat er iets gedaan moet worden, tot het minimum willen beperken. Het lijkt zo zonde van de tijd om me bezig te moeten houden met een bezwaarschrift schrijven (de belastingdienst wil geld terug - natuurlijk, die hadden we nog niet gehad) en zoeken naar een baan die ik toch niet wil.
Daar kan ik heel treurig van worden af en toe. En ook van het gros van de mensen dat maar aan het 'doen' is. Allemaal opeenvolgende handelingen die allemaal moeten. Druk, druk, druk. Wil je een afspraak maken om komende maand een weekendje te gaan kamperen, dan zit alles al volgepland. Even ga ik twijfelen aan mezelf, aan ons, want wij hebben dat niet. Maar dat duurt maar even. Het is zo relatief allemaal.
Dat lijntje is heel belangrijk voor mij, dat voel ik wel. Dat lijntje tussen mijn bron, God, en mij in dit aardse leven.
Ik ben als een boom, met wortels in de eeuwigheid en een kruin in het nu.

linosnede gemaakt door Joyce (naar ooit gezien en onthouden plaatje in een Happinez)

7 opmerkingen:

  1. Je omschrijft het allemaal zo mooi en ik kan je verlangen tot het niets doen (De Italianen hebben daar de prachtige term 'Dolce far niente' voor) tot in het diepste van mezelf voelen. Geef jezelf maar zoveel als mogelijk dat Dolce far niente, dat heb je zo nodig en dan zullen vast en zeker het doen en het zijn meer in elkaar over gaan lopen. Regen en zonneschijn, doen en nietsdoen, denken en zijn, ik zie je Prietplaatje van gisteren hier wel in terug, mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Geef jezelf maar zoveel als mogelijk dat Dolce far niente, dat heb je zo nodig en dan zullen vast en zeker het doen en het zijn meer in elkaar over gaan lopen."

    Bij deze zin moet ik meteen denken aan Joke Hermsen die ook zo prachtig beschrijft hoe het nietsdoen haar doet samenvallen met de innerlijke tijd waardoor inderdaad die grenzen vervagen.
    Wat een mooie reacties krijg ik van jou, Marrit, dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Niets" doen kan ik niet. Ook "het niets doen" behoort tot het doen... Altijd eeuwig en overal is men zich bewust van het "zelf". Misschien is de dood wel de grootste rust die er bestaat...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dat ervaar ik ook meestal zo. Echt niets doen is heel moeilijk. Toch heb ik ervaren dat je door veel mediteren tot die "zijnslaag" kunt afdalen. Hier trof mij, naast de rust, vooral die ongelofelijke helderheid.

    De dood is ongetwijfeld de grootste rust die er bestaat. Het is of rust of echt helemaal niets. Maar bij niets kan ik me niets voorstellen omdat ook niets in principe iets is. Voor echt niets missen wij een dimensie in ons denken, vrees ik. Eigenlijk geloof ik alleen daarom al dat er meer is dan wij kunnen bevoeden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, absoluut, er is méér dan wij bevroeden, geloof ik ook. De vraag is, waar waren wij voordat we hier waren ? Ik heb een tijdje (in mijn jonge jaren) gelooft in reïncarnatie, de eeuwigheid van de ziel, die steeds terugkeert in een andere gedaante. Maar nu doe ik dat niet meer. Ik vind het idee 'rust=niets' heel bevredigend. Ik kan wel eens jaloers zijn op mijn kat ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Graag gedaan en dank voor het compliment!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb je film 'Simon' van Eddy Terstall (www.simondefilm) ooit gezien? Simon heeft terminale kanker. Over de dood zegt hij op een gegeven moment tegen een arts: Ach, tenslotte ben ik er langer niet dan wel geweest, dus het zal wel goed zijn (woorden in die strekking). Mooi is dat.

    Ik heb me ook wel eens bedacht dat mij het idee dat alles maar door blijft gaan maar een vermoeiende gedachte vind. Laat het alsjeblieft ook een keertje echt afgelopen zijn, denk ik dan. Maar ja, dan ben ik weer terug bij het gegeven dat niets ook iets is.
    Het idee van verschillende dimensies lijkt wel een soort van constructie waarin e.e.a. kan plaatsvinden. Ook rust dus. In het ééndimensionale?

    BeantwoordenVerwijderen