dinsdag 9 augustus 2011

Zo ben ik nu eenmaal

Het lied van Brigitte heeft me wel aan het denken gezet. Dat nadenken, dat observeren, het lijkt soms vooral vooroordelen ten opzichte van mezelf op te leveren.
Ik raak snel overprikkeld. Ik heb voldoende rust nodig. Ik moet me af en toe terug kunnen trekken. Kermissen, pretparken en binnenspeeltuinen veroorzaken stress bij mij.
Deze uitspraken gaan over mij en dat is niet voor niets zo, want ik ben door schade en schande wijs geworden. Heel legitiem en goed dat ik mezelf zo goed ken ondertussen, want dan kan ik rekening met mijzelf houden, goed voor mezelf zorgen. 
En toch voel ik ook dat het best eens zo zou kunnen zijn dat dit helemaal niet de manier is waarop ik met mezelf om zou moeten gaan. Dat al dat etiketjes plakken best wel eens een averechts effect zou kunnen hebben.
"Live your day as if it's your first," zei Coelho. Bekijk de wereld door de ogen van een nieuweling. Nieuwsgierig, vol verwondering. Deze uitspraak had ook van Tolle kunnen zijn. Ook de boeddhisten houden niet van dat oordelen. Neem het hoe het komt, ga niet van tevoren al verwoorden hoe moeilijk het vast allemaal voor je gaat worden. Open blik, voeten stevig op de grond en gaan met de geit.
Ja, ik geloof dat ik graag af wil van die doos met ideeën die ik de afgelopen jaren over mezelf heb verzameld. Ik wil hem ritueel verbranden en een frisse start maken. Vanaf nu stap ik met nieuwsgierigheid, verwondering en zelfvertrouwen op de dingen af. Alles gaat zoals het gaat en ik deal er ter plekke wel mee.
Ook zo'n doos met ideeën waar je van af wil? Iedereen mag met me meedoen!

(En dan te bedenken dat ik niet eens een verzamelaar ben. Hoort niet eens bij mij, altijd al een hekel aan gehad!)

7 opmerkingen:

  1. De "Doos van Pandora" ?...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha.. ja, zo zou je het kunnen zien, een soort van persoonlijke doos van Pandora. Daar zat toch allerlei onheil in?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, weer eens een reactie van mij, Blogger liet me weer in de steek en ik maar denken Joyce schrijft al een paar dagen niet... Je schreef dus wel.
    Heel goed die frisse start!
    In lijn met mijn training doe ik dat ook zoveel mogelijk (soms moeilijk hoor). Die training zegt dat je in principe alles zelf doet, dus ook overprikkeld zijn etc. Ik leerde dan ook te zeggen 'ik doe moe/ik doe niet geincarneerd/ik doe overprikkeld', en ik ben energiek, ik ben geincarneerd, waarmee je de etiketjes leert weg te halen die je gevangen houden in dingen die niet hoeven. En je plaatst er dan een ander gevoel tegenover, waardoor je hersens een nieuw paadje aanmaken. Een leuke nieuwe manier van kijken, die mij erg helpt.
    Ik doe dus mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed, zeg! Wat een goeie insteek lijkt me dat. Dank je wel voor de feedback.
    Ik waardeer het erg dat je altijd zo inhoudelijk reageert, Marrit. Dat gebeurt nu steeds meer, ook door anderen dus, en ik schreef gisteren al op een reactie van Nimeus dat ik merk dat ik dat erg leuk vind.
    Zit je nog in Drenthe? Heb je het goed daar?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat je het zo waardeert en ik vind het leuk om te doen, want het helpt mij ook weer.
    Ik zit nog in Drenthe, heerlijk hier, zo rustig en stil, met ook veel rust in mezelf, ben wel net hard op mijn stuitje gevallen, auw!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oi, gaat het weer een beetje? Wel voorzichtig doen daar zo in je eentje anders lig je daar zonder dat een kip je vinden kan (hoewel, die misschien nu net weer wel ;-))
    Maak maar een paar mooie foto's voor op je blog, dan geniet ik op een afstandje met je mee van al dat landelijke schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het gaat weer wat beter gelukkig, veel kou-compresjes, zalfjes en reiki doen wonderen. Don is er gelukkig ook, dus ik lag niet ergens alleen in het bos :).
    Foto's, ik ga mijn best doen, maar we zijn veel binnen vanwege de regen en ontwikkelen een yahtzee-verslaving ;-).

    BeantwoordenVerwijderen