zondag 14 augustus 2011

Oervertrouwen

Als ik er van uit ga dat mijn ziel onsterfelijk is, dan bevat hij naast mijn verleden ook mijn eeuwige toekomst. Ik had dit nog niet gedacht of ik las dat de negentiende-eeuwse filosoof Dilthey ook al met die gedachte gekomen was.
Mooi dat mij dat meteen duidelijk gemaakt werd. Meestal is dat niet zo en heb ik er geen idee van of er niet ooit iemand is geweest die op dezelfde manier doorredeneerde als ik. Hoewel, DAT mijn conclusies ooit uiteen gezet zijn door een filosoof mag ik wel aannemen. Grappig, hoe op dit soort momenten dat enorme (kinderlijke) vertrouwen in mezelf zich naar voren dringt. Ik ben uniek. Dit is hoe ik het zie. Dit is mijn waarheid. Niemand heeft dit ooit zo gedacht.
Ik ben dankbaar voor alle kunst die mij aanzet tot nadenken en reflecteren. Over mijzelf, maar ook over mijzelf als mens in de wereld. Ik word daar heel blij van. Het lijkt wel alsof dat, net als mijn eigen creëren, mij in staat stelt te voelen dat ik blij ben dat ik leef. Het werkt bezielend.
Het lijkt wel of bepaalde kunst, maar ook de grootstheid van de natuur en intense ervaringen in het algemeen, mij in staat stellen de luiken te openen zodat bezielende energie door mij heen kan stromen. En die bezielende energie is vol van dat oervertrouwen dat jonge kinderen kenmerkt. Grenzen vervagen, ik ben één met mijn hele verleden en mijn hele toekomst en voel dat alles ten diepste goed is.

foto gemaakt door Joyce
Vegetatie op het vliegerveld voor onze tent op camping de Roos

5 opmerkingen:

  1. Het kind in ons, meestal moffelen we het weg en laten we het niet toe. De goegemeente tolereert het niet zo goed. Alleen kunstenaars mogen het uiten en tonen. Het vergt heel wat durf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij is het meer dat ik er vaak niet goed bij kom alsof het onder een dikke laag verborgen zit. Ik zou het dus heel graag meer toelaten. Maar ja, ik hoor dan wellicht ook tot die groep kunstenaars van jou ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herkenbaar, mooi he, ik voelde hetzelfde toen ik schreef en nadacht (en voelde) over het kiezen van de juiste werkelijkheid (http://paysannedanslavilleaccidentellement.blogspot.com/2011/05/de-juiste-werkelijkheid-kiezen.html), dat er veel meer is dan het nu en het verleden, dat gaf zo'n verruimend, mooi en liefdevol gevoel, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik weet het nog. Is dat ook het gevoel waar je op teruggrijpt als je uit beperkende patronen wil stappen? (Wat je geleerd hebt in je training, bedoel ik)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja inderdaad, het komt allemaal neer op contact maken met de bron/God/Liefde in jezelf en de ene keer lukt dat beter dan de andere keer :).

    BeantwoordenVerwijderen