vrijdag 28 oktober 2011

God

Nog steeds verbaas ik me er over hoe gemakkelijk ik tegenwoordig het woord 'God' gebruik voor 'het Onnoembare', 'de Bron', 'het Eeuwige'. En dat terwijl het woord 'God' in mijn opvoeding verbonden was aan 'Onze Vader in de hemel', een mannelijk figuur die de aarde geschapen had en oordeelde over ons.
Tegenwoordig is die oude definitie van God helemaal vervaagd en komt het niet meer in me op om op die manier te denken als ik over God lees. Automatisch interpreteer ik wat ik lees op mijn eigen manier en dan blijkt wat ik lees vaak heel mooi en inspirerend. Soms ook niet, want dan blijkt al snel dat de schrijver de bijbelteksten heel letterlijk interpreteert of God inderdaad ziet als een macht die je zou moeten vrezen.
Was ik een blog als deze tegengekomen, dan vrees ik dat ik er nog geen minuut van mijn aandacht aan had besteed, gewoonweg omdat het woord 'God' erin voorkomt. Zo bevooroordeeld was ik wel. Dat dat nu anders is, vind ik heel bijzonder. Ik heb nieuwe ervaringen opgedaan, zie de dingen in een ander perspectief. Mijn Waarheid is veranderd in de loop der tijd en zal dat vermoedelijk ook blijven doen tot aan mijn dood toe.
Amen.


2 opmerkingen:

  1. Ik vind het bijna eng worden, kun jij in mijn hoofd kijken ofzo... :). Een stukje met gelijke strekking zat bij mij ook al in de planning, me geheel verbazend over mijn kwistige gebruik van het woord God gisteren op mijn blog en dat ook ik er niet meer van op kijk als ik het ergens lees (zoals in het boek 'Ik wil dat je leeft!) en er een heel prettige associatie bij heb, ook al ben ik helemaal niet religieus opgevoed en was het woord God iets waar vooral heel besmuikt over werd gedaan.
    Heerlijk he die verandering van je Waarheid, we groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, het viel me inderdaad bij jou ook op en mede daardoor ben ik er wellicht weer over na gaan denken. Helemaal toevallig is het natuurlijk niet.
    Fijn weekend, he, het wordt mooi weer. Ga je een fotootje sturen van vanmiddag van mij met Michingo, onze logeerkater, in de tuin.
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen